söndag 24 september 2023

En smakebit på søndag: En julsaga i Stowford

Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi även denna söndag bjuda på och ta del av smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.


Läser En julsaga i Stowford av Anne Marie Ryan. Igenkänning för många av oss bokmalar på sidan 5:

 

"Bokhandlare tjänade inte tillräckligt mycket för att ha råd med lyxiga semestrar utomlands, men det hade egentligen aldrig spelat någon roll för Nora. Hon var lycklig över att ha fått resa runt i världen genom böcker, se Sydamerika genom Gabriel García Márquez och Isabel Allendes ögon, besöka Indien genom Salman Rushdie och Vikram Seths romaner. Nora hade aldrig varit i USA, men hon hade campat på Wyomings vidsträckta slätter genom Annie Proulx noveller och på behörigt avstånd upplevt det gotiska New Orleans ljud och dofter genom Anne Rices vampyrer. Hon hade traskat uppför San Franciscos kullar med huvudpersonerna i Armistead Maupins Tales of the City. För henne var det som om hon hade varit på de här platserna genom litteraturen."






9 kommentarer:

  1. Det där stämmer ju verkligen bra! Blir nyfiken på boken, de som handlar om bokhandlar drar ju extra...

    SvaraRadera
  2. känner till boken sedan ditt inlägg i Veckans mening men inte annars. jag blir riktigt sugen på den. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Jag har inte skaffat någon julbok tills i år än. Vanligtvis brukar jag hitta julböcker på loppis på sommaren, men inte i år..

    SvaraRadera
  4. Det var en ovanlig titel hos dig. Det brukar ju mest handla om krig och dylikt här inne. :) Jag brukar läsa några julböcker varje år men förra året var jag inte sugen. Får se hur det blir i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Räkna med fler ovanliga titlar framöver här. Så hjärtinnerligt trött på krig och elände nu, särskilt när det gäller den krigiska terrorstaten Rysslands förehavanden.

      Radera
  5. Sitter här och hummar och nickar, precis så är det! Visst reste jag en del i min ungdom, men utlandsresandet upphörde för många år sedan. Böckerna är god ersättning. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  6. Tack för en mysig smakbit!

    SvaraRadera
  7. Jag gillar att resa både i verkligheten och med böcker, men en kombination är det optimala 😊

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!