söndag 7 juli 2019

En smakebit på søndag: Höjden av förändring

Den här veckan är det bokbloggen Flukten fra virkeligheten som återigen håller i smakbitarna. Genom dessa små textcitat hämtade från böckerna vi läser blir det bra boktips varje söndag.

Smakbiten hämtas här idag från Höjden av förändring av David Eriksson. Sidan 34-35:

   "Trivs väl inte sådär toppen, ändå. Funderar med jämna mellanrum kring om man borde dra någon annanstans", svarar jag sådär som jag gör då jag inte vill berätta något, men har tvångstankar kring att jag inte tekniskt sett får ljuga.
   "Förstår. Hela 'sälja-allt-och-skaffa-sig-en-bondgård'-grejen. Ta hand om några höns. Det vi alla egentligen vill göra."
   Hon låter allvarlig. Men hon är från Småland så det är svårt att höra om hon någonsin är allvarlig. Kanske är bondgård-och-höns motsvarigheten till vår norrländska stuga-i-skogen.
   "Lite så. Minus höns. Plus lite träd och grejer", lägger jag till och vi är snart tillbaka i humorns säkra träskmarker.
   Jag är inget vidare på farväl. Och att berätta om mina planer innebär ett farväl varje gång, så jag låter oftast bli. Trots att, eller kanske på grund av att, jag antagligen aldrig mer kommer träffa dessa människor. Vi är ju bara ett skönt gäng som hänger här i Huvudstaden. Vi är inte själsvänner. Några såna illusioner jobbar vi inte med. Vi levererar inte soppa till varandra då någon är stormförkyld. Vi hämtar inte varandra från flyget. Och ingen av dem har varit norr om Uppsala.
   Är dessa människor en del av problemet med Huvudstaden? Att jag aldrig riktigt blivit vän med dess innevånare, utan bara skaffat mer eller mindre kompatibla bekantskaper?
   Kanske är det så. Kanske är det något annat, och då har jag antagligen folk som dessa att tacka för att jag orkade med den här staden så här länge.

En lättläst, humoristisk och till viss del småsorglig historia. Läser säkert ut den idag, inte så mycket kvar nu. Mer info om bok och författare finns på goodreads här.


Länkar till andras smakbitar finns denna gång här


24 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Gillade tonen i den!

    SvaraRadera
  2. Ska bli spännande att höra vad du tycker om den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm... håller inne lite på det än. ;)

      Radera
  3. Jag blir nyfiken. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror du skulle kunna gilla den.

      Radera
  4. Svar
    1. Ja visst är den fin papperstranan, kom tillsammans med boken, finns en koppling till handlingen.

      Radera
  5. Tacksamt ämne att avhandla i en bok. Längtan och önskan att återvända. Låter som trevlig läsning. Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perspektiv av storstad och landsbygd/glesbygd känns alltmer viktigt att sätta i fokus, på olika sätt. Denna historia var klart underhållande, och säkert kan många känna igen sig i de situationer som beskrivs.

      Radera
  6. Tror inte jag har hört talas om den här boken förut. Men jag gillade smakbiten! Det var nästan så jag kände lite längtan jag också. Trevlig söndag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt nyutkommen bok, så inte så konstigt om man inte hört talas om den, men värd att talas om. Och den där längtan kan jag förstå att många bär... innerst inne. :)

      Radera
  7. Ny bok för mig men låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt ny bok, och klart intressant med samtida storstads- vsv glesbygdsperspektiv, m.m.

      Radera
  8. Ja det var en fin origami :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många olika sorters småpryttlar bifogat med rec.ex., men denna var nog den allra finaste hittills. :)

      Radera
  9. Tack för smakebiten, jag kan vika origami.👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle ju faktiskt vara roligt att testa någon gång. Finns säkert böcker för sånt också.

      Radera
  10. humorns säkra träskmarker gillade jag. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En liknelse att ta till sig. ;)

      Radera
  11. Tror det här kan vara nåt för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror absolut detta kan va nåt för dig! :D

      Radera
  12. Tack för smakbiten! Har inte hört talas om boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men nu har du det, så bra då! :)

      Radera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!