lördag 7 september 2024

Möt fröken Gostock vid frukostbordet eller få en känsla av drömsk häpnad över skönhetens mirakel

 

"Hon drack inte te eller kaffe som sedvanliga kvinnor - utan gav sig på ungefär ett halvt kilo biff som hon åt drypande av senap och sköljde ner med stora klunkar hembryggt öl."


Läser novellen Nötsänkan i Kusliga historier av Charlotte Riddell, och hittar fröken Gostock som i farten anmärker att det aldrig kommer att bli karl av berättelsens berättare då han ratar "fin gammal engelsk kost". Själv föredrar jag kaffe och en näve knaperstekt bacon till lördagsbrunch, med smarta hunden vid min sida såklart. Utmärkt haram-mums med fint haram-sällskap. Mer sånt haram åt svenska folket, tack!😋😘


Äsch, tar en till ur samma bok, en mening som jag gärna läste en andra gång för att den påminner om samma känsla man får under mornarna då dimman lättar - fast under en annan årstid, andra blommor, andra färger, fast som sagt; med samma känsla:

"Det var ett sagoljus och en sagoscen, och det skulle knappast ha förvånat mig att se fantastiska älvor träda fram ur fingerborgsblommorna eller gömslen i trädkronorna för att dansa på det smaragdgröna gräset."




Varje lördag bloggen Mina skrivna ord Veckans mening. Avsikten är att lyfta fram en mening som fått oss att stanna upp. Meningen kan vara humoristisk, tänkvärd, träffsäker eller vadsomhelst.


3 kommentarer:

  1. Fniss! Fina meningar båda två, men jag föredrar (inte otippat) den om blommorna ...

    SvaraRadera
  2. första meningen blir allt absurdare ju mer en funderar på den. men den andra är desto lättare att ta till sig

    SvaraRadera
  3. Det var intressanta meningar, men jag tyckte även att din egen mening om mer haram åt svenska folket var rolig :)

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!