torsdag 19 september 2024

Kvantitet


Dags för Helgfrågan i Mias bokhörna:

"Hur många böcker läser du i genomsnitt per månad?"


Om jag tittar på månader som är "normala", med tanke på bokläsning senaste året, så får svaret bli fem. Men senaste tiden (fr.o.m. juni) har det blivit minimalt med bokläsande. Gäller även bloggande kan jag säga. Har väl den där tiden som använts till bokläsande prioriterat att göra andra saker mer praktiskt ute, och därutöver har tidningen Epoch Times varit en svår konkurrent till böckerna. Det visade sig ju vara en suveränt bra tidning, läser den nästan helt och hållet varje vecka. Men tror ändå att det börjar lossna med böckerna nu. Och bloggandet, så småningom, då hösten börjar släppa greppet om sommaren lite mer. Hoppas verkligen att cancelkulturen försvinner snart också, då skulle fler intressanta nya böcker anskaffas av biblioteken igen, det har jag saknat de senaste sisådär fyra åren. Visst har det påverkat läslusten negativt kan jag tycka, att de böcker man vill läsa inte finns att låna på bibliotek, och heller inte finns i fysisk bokhandel. Avslutar med en fråga till er som är intresserade av böcker: Hur ska vi kunna få bort cancelkulturen och få etablissemanget att ge klartecken till att återigen släppa in författarna som stängts ute i kylan?


3 kommentarer:

  1. jo, kvalitet viktigt också, och finns annat än böcker.

    SvaraRadera
  2. Visst händer mycket framför allt på sommaren som kan konkurrera med läsning.
    Vad beträffar författare som är ute i kylan vet jag inte riktigt vilka/vad du menar. Många som har svårt att hitta förlag (det ÄR svårt) ger ut på egen hand och då kan man stötta genom att köpa, de säljer förmodligen själva på nätet. Dessutom har jag fått för mig att bibliotek ofta uppfyller önskningar om inköp av "udda" litteratur, är det fel intryck????

    SvaraRadera
  3. Ja, det är hemskt att vissa författares böcker ska hållas borta därför att de inte passar in i den smala åsiktskorridoren.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!