söndag 9 juli 2023

En smakebit på søndag: Choklad



"Lördagen den 15 februari.

Jag vet att det inte är min vanliga dag, fader. Men jag behöver lätta mitt hjärta. Bageriet öppnade i går. Men det är inget bageri. När jag vaknade klockan sex i går morse var plastsjoket borta, markisen och fönsterluckorna på plats och rullgardinen i skyltfönstret uppdragen. Förut var det ett vanligt, ganska trist gammalt hus som alla de andra i raden, men nu har det förvandlats till en läckerbit i rött och guld mot bländvit bakgrund. Röda pelargonior i fönsterlådorna. Pappersgirlanger virade kring järnräckena. Och ovanför dörren en handmålad skylt i svart på ek:
La Céleste Praline
Choklad & konfekt - Egen tillverkning"

 Sid. 27; Choklad, Joanne Harris



Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi även denna söndag bjuda på och ta del av smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

En smakebit på søndag 9/7




12 kommentarer:

  1. Choklad är ju gott, tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten! Jag borde ta och läsa den sista (?) delen i serien, Smultontjuven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just det, upptäckte precis att det är en bokserie detta.

      Radera
  3. har boken. har sett filmen. säger om Mia. choklad är alltför gott. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen hade jag sett, men hade inte läst boken.

      Radera
  4. Den har jag läst. En trevlig bok tyckte jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon trevlig bok behövs nog emellanåt i dessa tider.

      Radera
  5. Tack för smakbit, att likna ett hus vid en läckerbit i guld och rött var nog första gången jag läste! Nej, jag h ar inte läst denna bok, inte sett filmen heller, inte konstigt alls då jag ytterst sällan ser på film. Vet egentligen inte varför, det bara blir inte så. Choklad åt jag gärna i mitt förra liv, i mitt nuvarande ingår ingen form av socker, där faller även den nyttigare mörka chokladen bort. Smaklökarna förändras efter 25 år, o nu är jag känslig för minsta lilla sötma. Eget val dock, inget att tycka synd om. Trevlig söndagskväll

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Inte Peace-ros utan New Dawn-ros. Endast en liten knopp på en enda peace-ros i år, peacehoppet är alltså litet men därmed inte obefintligt.

      Radera
  7. Jag har än så länge bara sett filmen, men boken står i hyllan.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!