söndag 2 juli 2023

En kaffedrickande statist




 

"Nylund är inte med dem i bussen. Istället är han diskret positionerad på fältet, som han själv beskrev det. Det är något de tydligen var överens om, Nylund och Petra: Nylund bör vara på fältet. Vad han själv hade för goda anledningar till detta får vi nog aldrig veta, men i Petras fall är det supertydligt: Nylund ser ut som en äkta normaltråkig människa och gör sig därför bra som kaffedrickande statist. Han bygger upp en trovärdig omgivning. Plus att om han sitter i fiket, slipper Petra ha honom i spanbussen."

 Sid. 99-100; Ett samtal från sin son, David Eriksson


Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi även denna söndag bjuda på och ta del av smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

En smakebit på søndag 2/7


9 kommentarer:

  1. Den här boken kände jag inte till, men författarnamnet tror jag att jag sett någonstans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Romandebuterade 2018 med boken "Höjden av förändring".

      Radera
  2. Anonym02 juli

    verkar läsvärd, https://hannelesbibliotek.blogspot.com/

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten! hade inte hört talas om boken förut.

    SvaraRadera
  4. tror att jag läst en bok om en lastbilschaufför med titeln Truck stop men den David Eriksson stavar med c så det är nog en annan. tack för smakebiten

    SvaraRadera
  5. En deckare förstår jag. Ja vissa ska nog vara ute på fältet.Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nope. Det är att dra förhastade slutsatser. Inte deckare. Enligt bokbeskrivningen "en berättelse om en förälders strävan att återfå kontakten med sin familj". Så... antar att en del skulle kalla det för ett familjedrama, om en far- och sonrelation. Nåt i den stilen? Med humor och svärta.

      Radera
  6. Men hjälp ytterligare en bok jag inte sett innan. Kaffe är aldrig fel.

    SvaraRadera
  7. Verkar vara ett ganska skönt jobb att bara sitta och dricka kaffe och spana lite tycker jag.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!