torsdag 4 maj 2023

Årets bok

Dags för Helgfrågan i Mias bokhörna. Denna gång med frågan:

 

"
Vad tycker du om Årets bok nomineringarna?
Ni får gärna bubbla på om Årets bok. Är det någon bok du tänkt läsa? Förvånad över någon nominering? Någon bok du rekommenderar?"


Detta är alltså de utvalda:



Kvinna sedd bakifrån av Jesper Wung-Sung

Färskt vatten till blommorna av Valérie Perrin

Levande och döda av Christoffer Carlsson

Straff av Ann-Helén Laestadius

Ingen du älskar kan dö av Anna Platt

Claire Lombardo av En lyckligare tid

Folk som sår i snö av Tina Harnesk

Svalors flykt av Majgull Axelsson

Där askan blommar av Phan Que Mai Nguyen

Au revoir Agneta av Emma Hamberg

Skriften i vattnet av John Ajvide Lindqvist

Bokhandeln i fyrtornet av Sharon Gosling


Inte läst någon av dem och känner att jag bör kolla upp vad det är för sorts böcker innan jag ger mig in på att tycka eller vilja något. Majgull Axelsson och John Ajvide Lindqvist är de enda författare jag läst något av tidigare, så kollade i varje fall upp dessa. Kändes inte som något jag borde läsa i dagsläget.


6 kommentarer:

  1. Majgull Axelssons böcker är läsvärda, tar upp viktiga saker.

    SvaraRadera
  2. Man vet ju inte ett smack om vilka kriterier som används när nomineringarna görs. Som tur är omfattar listan inte bara Bonniers egen utgivning, det skulle ju bli väldans knepigt. Tror ändå att kandidaterna får en hel del reklam genom att stå på listan.

    SvaraRadera
  3. är inte alltid förtjust i Axelssons böcker; Stöld tyckte jag bättre om än Straff. några av titlarna hade jag tänkt att läsa ändå. förstår inte riktigt den här tävlingen

    SvaraRadera
  4. Jag kanske läser några av böckerna man får botanisera lite.

    SvaraRadera
  5. Har just börjat på Majgull A:s. Verkar jättebra. Sånt flyt i texten!

    SvaraRadera
  6. Jag har redan läst En lyckligare tid vilken jag tyckte supermycket om. Finns några till som jag vill läsa.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!