söndag 22 mars 2020

En smakebit på søndag: Requiem på Dimön


Dags för en smakbit igen!

Sidan 108-109; Requiem på Dimön av Mariette Lindstein:

"När jag tar bilen till färjan som ska ta mig över till Dimön på fredagen har jag återfått mitt lugn. Det är tyst igen i mitt huvud. Hjärnspökena är borta. Det är själens tystnad. En själ som inser att den redan ha överlevt alla tänkbara fasor. Jag bestämmer mig för att det bara kommer att bli en kort resa över sundet och ett par dagar på herrgården. Det finns ingenting där som kan skrämma mig längre. Men ändå. Ändå.
   Jag parkerar bilen och går ut till fördäcket på färjan. Det står bara ett par människor här ute och ingen jag känner. Framför mig ligger det vidsträckta havet. Dyningarna höjer och sänker sig som silverglänsande sköldar. Vi är omgivna av en kall, ljusgrå gryning. Hösten är här på allvar. Det blir ljust senare på morgnarna och snabbt mörkt på kvällarna. Synen framför mig är mäktig, vatten så långt ögat kan se. Väldigheten frambärs av tomheten. Måsar seglar över oss, planlöst och klagande. Det sjunger i färjans hull. I det här ögonblicket känner jag mig fullständigt levande.
   Jag låter tankarna vandra tills de fastnar på Elyssa. Hon var förkrossad när jag lämnade kliniken.
   ”Du kommer väl tillbaka, Franz?” frågade hon."

Romanen är en fristående uppföljare till serien ViaTerra. Requiem på Dimön släpps först den 24 mars, d.v.s. på tisdag kommande vecka.

Beskrivning och lite annat kring boken skrev jag om i ett tidigare blogginlägg här. Det är väl kanske möjligt att den där filminspelningen som skulle starta i år (för planerad tv-serie i tre säsonger) är lagd på is nu? Mycket som sker, mycket som känns osäkert, denna gång för alla.


Andras smakbitar finns här


28 kommentarer:

  1. jag känner igen författarnamnet, men jag har inget läst av henne. förefaller vara en spännande bok. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även trilogin är toppen. Detta med sekterism är något vi alla bör känna till lite mer ingående.

      Radera
  2. Jag har fortfarande inte börjat läsa den här serien, men alla delarna står redo i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Börja läs, väldigt spännande och kusligt. Och såklart intressant, ger ökad förståelse för sådant som rör sekterism av olika slag.

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Den här serien är jag nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du då skall läsa den!

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Är bekant med författarnamnet, men har inte läst något av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna bokserie om sekten på Dimön är mycket läsvärd och bra.

      Radera
  5. Jeg så nettopp bilde av den på Instagram. Jeg husker det fordi jeg synes coveret var så fint :-) Det hørtes ut som en interessant bok, så jeg håper forfatteren vil bli oversatt! Jeg skjønner det var en bok før denne og?
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En hel trilogi föregår denna. Själv har jag såklart läst samtliga delar. Borde absolut översättas till norska också, har ju vad jag förstår redan blivit översatt till finska.

      Radera
  6. Den smakbiten lockar till läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så bra, bara sätta igång att läsa snart då! :)

      Radera
  7. Känner till författaren och böckerna men har inte läst något. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderar bokserien varmt! Väldigt lärorikt att läsa då Lindstein skriver sin fiktion med egen erfarenhet i botten, och på så vis verkligen är insatt i sektproblematiken.

      Radera
  8. Ukjent forfatter og bok for meg dette. Tusen takk for smakebiten 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värt att lägga på minne. :)

      Radera
  9. blir lite nyfiken, gillar omslaget, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oerhört snyggt bokomslag på denna!

      Radera
  10. Nytt navn for meg, men jeg likte smakebiten. Liker du boken?
    Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag gillar den, liksom även tidigare böcker i denna bokserie.

      Radera
  11. Jag har läst den första boken i hennes andra serie men vill läsa den här med. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Också läst första boken i den andra bokserien (inte i min smak), denna om sekten på Dimön gillar jag bättre.

      Radera
  12. Tack för smakbiten. Är så nyfiken på hela serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna skall kunna läsas fristående, men för egen del tycker jag man missar något med att göra så, läs helst hela från början.

      Radera
  13. Tack för smakebiten! Har sett den här fladdra förbi, men vet inte mer än så om författaren eller böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt den inte fladdra förbi, väldigt läsvärd bokserie.

      Radera
  14. Virker som spennende lesing!

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!