söndag 4 februari 2018

"Parasitus" av Christian Johansson

Parasitus av Christian Johansson. Epok förlag. Läste boken som bibliotekslån (häftad).


"Den tar de svagaste först

Den höll honom fast med enkelhet, lekte med honom och han kunde se den nu trots att han blundade. Den var innanför hans ögonlock. Han skrek, men skriet fastnade när den trängde sig in i hans mun och ner i halsen. Nåjdens ord ekade i hans huvud medan den fyllde honom. "Nu ser du. Nu tillhör den dig."

Familjen Billgren lämnade storstan övertygade om att barnen skulle få en tryggare uppväxt ute på landsbygden. De hade fel. Ryktena påstår att något som varit bundet till denna värld i över 150 år lever i mörkret ... "


Ruskigt bra och välskriven rysare/thriller. En sådan där fängslande kuslig historia som griper tag, en bok svår att släppa.

Är väldigt förtjust i skräck med anor, d.v.s. där en gammal historia ger upphov till något skrämmande i nutid, där ett nu varvas med ett då och förklaringarna sakta kommer fram om hur allt hänger ihop.

Den norrländska miljön, vintern, kylan, mörkret, avfolkad glesbygd, hemligheter bland ortsbefolkningen och en trevlig empatisk Stockholmsfamilj med barn som flyttar dit. Dessa beståndsdelar (och några till) kombinerat med det övernaturliga (utan att snåla) skapar något riktigt ruskigt. Spännande rakt igenom till slutet... och vilket slut! Förfärligt, otäckt, magnifikt.

Har tidigare bara läst en novell av författaren (i antologin 13 svarta sagor om superhjältar), vill nu såklart även läsa romanen Skönheten.

Parasitus är kort och gott en perfekt spänningsroman som jag ger mina bästa rekommendationer, speciellt för dig som gillar rysare, skräck och thrillers med övernaturliga element.


Andra bokbloggare om Parasitus:
Bokföring enligt Monika


4 kommentarer:

  1. Den här är jag så löjligt nyfiken på och har varit ända sedan jag såg den första gången. Den har varit lite svår att hitta som "köpebok" så jag får se om jag kanske löser det på något annat sätt.

    SvaraRadera
  2. Hej Åsa,
    Vad kul att du gillade Parasitus. Det är alltid skoj med positiva recensioner. Hoppas du kommer att gilla Skönheten också.
    Allt gott
    Christian

    SvaraRadera
  3. Den här gillade jag! :)

    SvaraRadera
  4. Kul med fler berättelser som har övernaturligt! Den här måste jag läsa! Bra recension!

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!