måndag 18 december 2023

Lite mer ärnst

Bokbloggen Mias bokhörna har en måndagsutmaning som kallas Boktriss. Hoppa in i alfabetet och ge dina böcker extra uppmärksamhet! En ny bokstav för varje vecka och vår uppgift är att tipsa om: 1. En bok där författarnamnet (för- eller efternamn) börjar med den aktuella bokstaven, 2. En bok där titeln börjar på bokstaven, 3. En bok där det finns något på omslaget som börjar på bokstaven.


Veckans bokstav är Ä:


Författarnamn: Då fuskar jag till det med namnet Ernst (vet inte hur ni uttalar det, men jag uttalar det "ärnst", på stockholmska kanske det uttalas "ernst", men är man rospigg betonar man ä:et, så är det... älg, äta räkor, ärnst - inte elg, eta reker, ernst - ju!😁) Kirchsteiger; Swedish Christmas Traditions - A Smorgasbord of Scandinavian Recipes, Crafts, and Other Holiday Delights. Tänker att man borde bli mer ärnst, fly in i en slags eskapism och julefrid, glömma existensen av krig, oro och alla otäcka hot. Kanske vi möjligen kan ta en stunds time-out en vecka eller två. Pyssla, pynta, läsa magiskt glittrande fantasy, titta på stjärnorna, drömma sig bort, försöka tassa fram lätt och bekymmerslöst, sådär på låtsas, lite ärnst? Medan snön smälter och isen tinar.



Titel: Älven av Rosa Liksom. En av mina vill-läsa-böcker.


På bokomslag: ÄngelÄnglarnas svar av Stefan Einhorn. Rekommenderas!



4 kommentarer:

  1. haha, det var fuskigt! men klart en säger Ärnst! Einhorn har jag missat.

    SvaraRadera
  2. Rosa Liksom är bra, läste Älven på meänkieli och lyssnade på hennes föredrag.

    SvaraRadera
  3. Klart man uttalar det Ärnst. Numera verkar de flesta uttala ord som erhålla, erkänna och ertappad med e-ljud i början, men jag håller mig till det ursprungliga uttalet, det vill säga ärhålla osv.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!