söndag 10 december 2023

En smakebit på søndag: Dr Weiss sista uppdrag

Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi även denna söndag bjuda på och ta del av smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips. En smakebit på søndag 10/12.


Hämtar smakbit ur Dr Weiss sista uppdrag av Lars Gustafsson. Sidan 33-34:

"Han började berätta om Klenoden, longobardernas sällsamma kungakrona, senast sedd för nära nog oändliga tidsåldrar sedan i katedralen i Ravenna. Eller med andra ord: Fredegesiusbrödernas försvunna intelligensförstärkare. Detta var, sade abboten, en uråldrig sägen. Om den hade en kärna av sanning, skulle inte heller idén om en teknologisk högkultur före sista istiden vara överraskande. Men man vet ju aldrig.
Och den lärde mannen citerade - som det verkade - rakt ur minnet:
Den som kommer i besittning därav kommer att finna ett förträffligt vapen mot sina fiender, även sådana som stiger fram ur den oändliga rymdens djup eller ur det förflutnas skuggor, och ett värn för sina vänner. Men den som länge brukar detta ting kommer alltid att tvingas betala det fulla priset för denna i grunden otillåtna hjälp: insikten i den mänskliga existensens totala intighet."

 

Bokinfo (Norstedts):



6 kommentarer:

  1. En intelligensförstärkare låter onekligen spännande!

    SvaraRadera
  2. Den här boken triggar ingen läslust alls hos mig men jag går igång på karaktärsdrivna romaner och jag tror du befinner dig i andra änden med gärna spänning, politik och krig?

    SvaraRadera
  3. Det här lät både spännande och annorlunda. Men inget som passar mig som har lite svårt att hänga med i intrikata handlingar. Tack för smakbit, trevlig andra advent

    SvaraRadera
  4. Jag tror inte den här lockar mig alls.

    SvaraRadera
  5. tjusigt omslag! jag tror att jag ska önska mig en intelligensförstärkare i julklapp. visste inte ens att det fanns. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. En intelligensförstärkare skulle verkligen vara årets julklapp om den fanns på riktigt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!