lördag 6 februari 2021

Vägval och tendens i kris

 



"De blickar ut över kaoset och tumultet och ger sig i kast med att försöka ordna allt, hitta passande orsaker, koppla ihop det ena med det andra, identifiera de skyldiga, peka ut syndabockar, allt i en vanligtvis omedveten strävan efter att dämpa oron och rädslan."


Varje lördag presenterar bloggen Mina skrivna ord "Veckans mening". Avsikten är att lyfta fram en mening som fått oss att stanna upp och tänka till (humoristisk, allvarlig eller vadsomhelst).

Den brittiska psykologen Karen Douglas berättar om hur konspirationsteorier tar form i krissituationer. En mening som hämtats ur boken Allt är en konspiration: En resa genom underlandet av Kent Werne (journalist och författare som är särskilt insatt i frågor som rör välfärd, ekonomi, politik, sociala medier och konspirationsteorier). Finns numera även som pocketbok, bl.a. på bokus. En viktig bok att läsa i dessa tider, tycker jag.

Ökad otrygghet, ökade klyftor, den oro som tilltar i krissituationer; allt sådant ökar ju också konspirationstänkandet. Det som oroar oss mest lär inte vara sjukdom, utan de ekonomiska konsekvenserna av sjukdom. Om desinformation blir vanligare så blir källkritik viktigare. Känns som sanning att ta för verklig. I min mening något att lyfta fram och tänka till lite extra kring.

Läs fler recensioner för boken här. Kan väl vara en god idé att låta boken slinka med i bokreabeställningen (för er som planerar en sådan)?!😉📚



Fler meningar går att finna här



8 kommentarer:

  1. Ja men det var ju klokt! Intressant ämne - och rätt otäckt. Jag ska kolla in boken. Har lyssnat på några poddavsnitt om konspirationsteorier, Människor och tro på P1 tror jag att det var som fick in mig på ämnet, sedan hittade jag mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett ämne bra att lära sig mer om.

      Radera
  2. Jag har kommit på mig själv att ta de flesta nyheter i media med en nypa salt. Och den meningen tror jag verkligen stämmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omvärldsbevakningen på Krisinformation.se är bra informationskälla tycker jag.

      Radera
  3. Det där är nog, tyvärr, en viktig bok. För jösses vad många konspirationsstollar det finns. I samband med det amerikanska presidentvalet hade de en förmåga att dyka upp på min tidslinje på Facebook. En del är lika galna som de där som stormade Kapitolium.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läskigt. Facebook har blivit helkonstigt.

      Radera
  4. Hu, man hukar inför kaos och konspirationer ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just därför är ämnet nog superviktigt att studera lite närmare.

      Radera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!