söndag 21 februari 2021

En smakebit på søndag: Världen vi lämnar

På söndagarna har vi möjligheten att dela med oss av vad vi läser (eller har läst), ett kort utdrag ur böckerna som boktips, länkar samlas idag här.


Smakbiten hämtas från Världen vi lämnar, En antologi av Föreningen Arbetarskrivare. Tillbaka på skottdagen av Jan Samuelsson, sidan 94:


 

  "Jag rör mig sakta framåt i trängseln på en gågata. Hemlösa ligger som larver i sina sovsäckar längs husväggarna. Ingen reagerar. Man har vant sig. Man vänjer sig snabbt. Alldeles nyss var det här en otänkbar syn. En omöjlighet på gränsen till skrattretande, men man vänjer sig. Man vänjer sig snabbt. Man försöker tänka positivt, det är ju inte jag som ligger där i alla fall, och sedan hastar man vidare i dimman mellan den nedlagda fritidsgården och det överfulla ålderdomshemmet med shoppingkassarna fyllda av tröst. Det är prövningens dagar och tid att bekänna färg.
   Mörkret faller snabbt och ljudlöst."



13 kommentarer:

  1. verkar vara läsvärd antologi, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. Noveller gillar jag, men det har blivit ganska få av den sorten den senaste tiden.

    SvaraRadera
  3. Det var en okänd bok för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  4. Tänkvärd text. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. den läser jag också och tycker mycket om den. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten! Tyvärr en väldigt sann sådan.

    SvaraRadera
  7. Gillar denna typ av litteratur där vanligt folk får komma till tals med glimtar ur sin egen tillvaro. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  8. Jag gillar arbetarlitteratur, den låter intressant!

    SvaraRadera
  9. Den låter intressant, arbetarlitteratur brukar väcka många tankar. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. En dessverre for sann, men fin smakebit. Håper resten av historiene er like bra skrevet.
    Nyt søndagen

    SvaraRadera
  11. Låter som en bok jag skulle uppskatta, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  12. Det låter som en bra novellsamling!

    SvaraRadera
  13. Okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!