söndag 14 februari 2021

En smakebit på søndag: Striden om Dimön

På söndagarna har vi möjligheten att dela med oss av vad vi läser (eller har läst), ett kort utdrag ur böckerna som boktips, länkar hittas idag hos Betraktninger ~ tanker om bøker.

Smakbiten här hos mig hämtas från sidan 55 i Striden om Dimön av Mariette Lindstein.

 

 

"Solen skiner utan att värma och luften är  klar och torr. Det är tidig vår, den vackraste tiden på Dimön. På gräsmattan blommar krokus och scilla. Lite längre bort sträcker sig den grusade gången mot en dunge av blandskog där fåglarna väsnas. Från havet blåser en loj bris. Solen som reflekteras i längornas fönster får mig att stanna upp.
   Jag är verkligen här. Jag är verkligen tillbaka för gott.
   Min nyanlända gäst väntar på mig i matsalen. Jag försöker intala mig att det inte är något speciellt med den här dagen, ändå vaknade jag tidigt, sprängfylld av energi. Jag är fortfarande ivrig, inuti känner jag mig sådan. Utanpå är jag kolugn.
   Mitt herravälde är, och kommer alltid att vara, Dimön."


28 kommentarer:

  1. Jag har alla delarna i den här serien stående i hyllan. Olästa. Det känns som att det snart är dags att ta tag i dem.

    SvaraRadera
  2. En serie som gått mig helt förbi. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Har läst mycket positivt om den här serien, och är nyfiken. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant sätt att lära sig mer om sekterism.

      Radera
  4. Har läst en av böckerna i den serien och en till finns oläst i min bokhylla. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod. Trevligt att ha olästa böcker på vänt i bokhyllan. Då känner man sig lite rik. ;)

      Radera
  5. Jag har läst de första i serien.

    SvaraRadera
  6. Den här serien verkar poppis, lånas mycket på jobbet, har inte testat den själv än. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett ämne som kan engagera även skolungdom och studenter av olika slag kan jag tänka.

      Radera
  7. gillar omslaget, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen fina bokomslag, särskilt för de sista två böckerna i serien.

      Radera
  8. Jag hade inte hört talas om varken henne eller bokserien, intressant, hon verkar dessutom skriva medryckande och bra. Ska kolla lite närmare, måste i så fall ge mig an den första boken så det blir rätt ordning. Kollade nyss med dottern, hon har läst alla utom denna den senaste och älskat dem!
    Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt intressant bokserie som dessutom är mycket välskriven. Så ja, din dotter har helt rätt i omdömet, lita på det. :)

      Radera
  9. Har inte läst någon bok i den serien men en ur en annan serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna serie om Dimön är bäst, om du frågar mig. ;)

      Radera
  10. Jeg måtte slå opp Mariette Lindstein fordi jeg følte jeg hadde hørt navnet før. To bøker av henne er oversatt til norsk, og jeg tror de handler om en sekt. Jeg liker å lese om sekter, så jeg har satt dem på TBR-listen.
    Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Författaren har skrivit på två bokserier. Det är denna om Dimön jag gillat bäst.

      Radera
  11. Har börjat bli lite nyfiken på hennes böcker. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid en bra början att bli lite nyfiken. :)

      Radera
  12. Jag har länge velat läsa den här serien men kommer aldrig fram dit! Tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När du väl börjat vill du bara fortsätta... eller ja, så var det i varje fall för mig. ;)

      Radera
  13. har träfat på den här bokserien både här och där, men ännu har jag inte läst. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut läsvärd bokserie. Intressant ämne detta med sekter, något författaren har full koll på.

      Radera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!