lördag 1 augusti 2020

Veckans mening: Betraktelser vid sidan om, till en doft av terpentin



"Det började med raka led och slutade med lite skrik, som det brukar bli när män träffas."

Blev visst även den här lördagen en mening hämtad från Den sakkunnige av Carl Berg (ja, det är en pseudonym). Vimlar av äkta Veckans mening-meningar i den.

Mycket speciell bok, men bra! En roman ("om Sverige") att läsa mellan raderna. 

Rolig? Ja!

Själv läser jag den långsamt, eftersom en del kunskapsinhämtning krävs emellanåt, gillar sånt.

Experten... felsägning, jag menar förstås; Den Sakkunnige, han är en fiktiv svensk högre tjänsteman vid i huvudsak IB/KSI (IB = Informationsbyrån, KSI = Kontoret för särskild inhämtning - en del av MUST), men även vid UD och diverse hemlighållna företag. Mycket skumt sker i det fördolda. Efter Den Sakkunniges frånfälle tänker hans livs trogna följeslagare Anita tillbaka på vad som varit. Och meningen ovan hör till ett av hennes konstateranden.




Varje lördag presenterar bloggen Mina skrivna ord "Veckans mening". Avsikten är att lyfta fram en mening som fått oss att stanna upp och tänka till (humoristisk, allvarlig eller vadsomhelst).



Deltagande meningar kan du denna gång finna här



2 kommentarer:

  1. Välfunnen mening! Och boken verkar jätteintressant.

    SvaraRadera
  2. Hur ska man hinna med att läsa alla böcker som man verkligen vill läsa!? Jag läser ändå ganska snabbt, men det hjälper ju inte. Varje vecka hittar jag ett tiotal böcker som jag skulle vilja läsa, men hinner bara med en eller två. Så trist.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!