söndag 26 januari 2020

En smakebit på søndag: Absolut nostalgi


Den här söndagen är det Astrid Terese med bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker som förestår En smakebit på søndag. Mari och Astrid Terese turas om varannan helg att stå som värdinnor för dessa smakbitar som vi hämtar från böckerna vi läser. På så vis blir det fina boktips varje söndag.

Smakbiten hämtar jag idag från inledningen (sidan 7) i Absolut nostalgi: retrofavoriter från fyra decennier (2019) av Martin Borg.




"Nostalgi är inte laddat med bara positiva associationer. Att vara nostalgisk kan ibland uppfattas bakåtsträvande och utvecklingsfientligt, som att man hellre förlorar sig i minnen om hur saker en gång i tiden var istället för att leva i nuet och till och med sikta på framtiden. Den formella definitionen av ordet lämnar inte heller utrymme för särskilt många motargument: vemodig men njutningsfylld längtan hem eller tillbaka till något förlorat."




Det handlar alltså om 50-, 60-, 70- och 80-tal. Innehållsbeskrivning:

"Prylarna, personerna och de popkulturella snackisarna från våra favoritdecennier! Fullt av fantastiska bilder på kändisar, mode, märkliga trender och folkkära fenomen. Kul och nostalgiskt för de som var där, garanterat roligt, lärorikt och häpnadsväckande retro för de andra! En rikt illustrerad presentbok som passar alla – vare sig man var med eller inte när det begav sig!"


Var du med när det begav sig, helt eller delvis?


1973, då var man (d.v.s. jag) 3-4 år:


Då gav en 16 år gammal Ted Gärdestad ut sin debut-LP, där hiten Jag vill ha en egen måne fanns med.
Bamse - världens starkaste björn kommer ut som ny serie-tidning, och en annan Björn (Borg) gör debut för Sverige i Davis Cup. Från och med -73 fick dessutom Ica-handlarnas figur ICAnder en MonICA vid sin sida. Senare, på 80-talet, gjorde figurerna reklam via papperstryck och klistermärken för butikerna på landsbygden, de små lanthandlarna som sen försvann.

Jag minns ...

Vad minns ni?

ICAnder och MonICA, klistermärke, 1982 ca.




Andras smakbitar finns idag här



15 kommentarer:

  1. God morgen - nå er det kaffe her hos meg og.
    Å, det var en hyggelig bok - den kunne jeg tenkt meg å lese! I Norge er det utgitt bøker for hver 10-tall. (70-årene, 50-årene, 90-årene osv) De er også fine. Jeg har lest den som tar for seg 10-året jeg er født i og der var det mye morsomt :-D
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  2. gillar att titta i såna böcker

    SvaraRadera
  3. Verkar vara en kul bok :) Jag var med större delen av de decennierna, dock inte alla, och det känns väl bra att minnas de bra/roliga saker som faktiskt hänt. Inte bara de dåliga.

    SvaraRadera
  4. Jag var ju med under de där decennierna så det skulle vara roligt att bläddra i en sådan bok. Man minns mer än man tror.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Låter som en mysig bok.

    SvaraRadera
  6. Den boken köpte min bror till vår mamma och min familj köpte den till mammas sambo. Köpen var helt oberoende av varandra.

    SvaraRadera
  7. det där med nostalgi är lite diskutabelt. jag tycker inte det behöver vara negativt. och visst minns en att det inte bara var trevligt förr. intressant bok. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  8. 80-talet var jag med på (är född i september -79). ICAnder och MonICA kommer jag ihåg och hade klistermärken av. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  9. Jag tittar gärna i nostalgiböcker, fast jag flyttade till Sverige först 1978 så före det har jag bara nostalgi från Finland. Men mycket är ju lika, mode o inredning och prylar. Tack för smakbit, tror jag sett boken här på biblioteket

    SvaraRadera
  10. Vilken fin bok! Kan tänka mig att den är rolig att plocka upp lite nu och då.
    Och jag minns både ICAnder och MonICA, inte minst för att jag själv sommarjobbade på en sådan lanthandel när det begav sig...

    SvaraRadera
  11. Det är ju kul att minnas saker ibland, men jag skulle nog inte minnas något från 70-tal eller tidigare..

    SvaraRadera
  12. Men vilken rolig bok den vill man bläddra i.

    SvaraRadera
  13. Nostalgi kan vara lite dubbel, men jag tycket det är lite roligt med såna här böcker. Har bläddrat/läst i flera ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Den där boken verkar trevlig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  15. Låter som en intressant bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!