torsdag 30 januari 2020

"Luftens herre" av Jules Verne

Luftens herre av Jules Verne. Förlag: Askild & Kärnekull. Läste boken som bibliotekslån (inbunden).
ISBN: 0049-830-16-3

"Jules Verne förblir den oförliknelige mästaren vad gäller överdådig fantasi och framtidsvision. Hans leklynne och strålande fabuleringskonst, byggd på en stabil vetenskaplig grund, har gjort hans romaner till tidlösa klassiker.

Luftens herre är en av Jules Vernes mindre kända romaner, men som framtidsvision betraktad kanske en av hans mest fascinerande. Det handlar om flygmaskiner byggda efter principen "tyngre än luften", vilka en dag enligt Jules Vernes åsikt skulle erövra luften. Som bekant fick han också rätt. Men Luftens herre är framför allt en våldsamt spännande roman med den typiska Jules Verne-stämningen. Här finns alla de fina ingredienserna, inklusive en hemlighetsfull ingenjör och litteraturens första luftstrid. Och romanens egentliga huvudperson, det fantastiska luftskeppet Albatross, kommer att tilltala alla Jules Verne-vänner.

Med originalillustrationer av L. Benett."

Detta var alltså den citerade baksidestexten för Luftens herre, en förkortad utgåva (från 1972) av samma roman med den svensköversatta titeln Ingenjör Roburs luftfärd. Första utgivningsår för Robur-le-Conquérant var 1886, d.v.s. 16 år efter Vingt mille lieues sous les mers: Tour du monde sous-marin.

Växla kapten Nemos undervattensläge med Nautilus till Ingenjör Roburs luftläge med Albatross, lägg in en snarlik plot (show-off-äventyr världen runt) och karaktärer (en problematisk farkostskapare/skeppare, tre kidnappade fångar varav två herrar och en betjänt). Voilà! Där har ni det. Fast som en något blekare kopia än förstnämnda.

Boken har under senare tid (2019) givits ut av förlaget Saga Egmont med titel Ingenjör Roburs Luftfärd, och att det rör sig om en originalöversättning lär väl då betyda att det handlar om den ursprungliga längre versionen av romanen. Beskrivning:

"Denna roman, även känd som Luftens Herre är en fascinerande historia om den mystiske uppfinnaren Robur. Han vill bygga en flygmaskin som är tyngre än luft, något som ingen utom Robur själv tror på, men ingenjör Robur låter inte sin dröm dö… Romanen innehåller alla klassiska inslag som återfinns i andra av Jules Vernes verk: ett storslaget uppdrag; en hemlighetsfull vetenskapsman och fantastiskt visionära idéer.

I originalöversättning av Tom Wilson

Jules Verne har skrivit många odödliga klassiker såsom Resa till jordens medelpunkt och Jorden runt på 80 dagar. Ingenjör Roburs luftfärd är en av hans mindre berömda romaner, men inte desto mindre spännande! Upptäck denna bortglömda pärla som förutspådde framtidens farkoster redan år 1886."

Nu var det just den förkortade utgåvan Luftens herre från 70-talet som fanns att låna på biblioteket, därför blev det just den jag läste.

Precis som i undervattensäventyret börjar detta luftburna dito med en radda mystiska händelser som folk upplever världen runt, denna gång är det något som sker ovanför deras huvuden, uppe i luften.
Weldoninstitutet i Philadelphia, Förenta Staterna, samlar en grupp klubbmedlemmar med den fasta föreställningen att mänskligheten skall behärska luftrummet via farkoster "lättare än luft". Man planerar och diskuterar nu det fortsatta byggandet av Go ahead, en gigantisk styrbar ballong med propeller (typ zeppelinare får man förmoda). Plötsligt under ett sammanträde i klubben dyker en okänd herre vid namn Robur upp och hävdar motsatsen, d.v.s. att för att behärska luftrummet är man tvungen att göra detta med farkoster "tyngre än luft". Det här påståendet väcker ett fullständigt ursinne hos medlemmarna, speciellt hos klubbens synnerligen konservativa ordförande och sekreterare. Efter detta klubbmöte, som såklart slutar i skjutvapenbeväpnat (detta är ju USA) kaos, blir klubbordförande Onkel Prudent (med tillhörande betjänt Frycollin) och sekreteraren Phil Evans kidnappade och fångna ombord på den märkliga luftfarkosten Albatross, som är tyngre än luften. Skutans - för det är just vad det är, inklusive en drös propellrar - skeppare visar sig vara ingenjör Robur, en man som tydligen försöker uppnå sina syften på ett ganska egendomligt sätt genom denna kidnappning. Den hariga och stackars illa behandlade betjänten är endast till besvär, och de två herrarna är ju minst sagt svårövertygade trots uppenbara bevis, bevis som de inte tycker skall få komma ut, inte till något pris.

Säkert var det i verkligheten en del kivande mellan dessa två förespråkare (luftskepp vsv "farkost tyngre än luft", d.v.s. kommande flygplan och helikoptrar) i början. Att var och en tog parti för sitt ställningstagande och hävdade att det motsatta inte på något vis kunde accepteras fungera, i längden. Två år innan denna roman utgavs lyckades ett par fransmän göra en luftfärd med en maskindriven styrbar luftballong (La France) och även gå i retur för att landa på själva startplatsen. Den första bevisade luftfärd med farkost tyngre än luft (denna första gång ett glidflyg) lär ha inträffat 1891 i Berlin, och den första färden med ett motordrivet flygplan gjordes ju mer känt av Bröderna Wright år 1903 i North Carolina. Och resten är historia, såsom man brukar säga. Idag anses väl flyget vara en av våra största miljöbovar för de flesta, en bov som dessutom slipper undan såväl moms på utrikes avgångar liksom energiskatt och koldioxidskatt. Enligt nya beräkningar, för hur stor klimatpåverkan flyget har, är rimliga hänsyn tagna till långa utrikesresor med mellanlandningar och s.k. höghöjdseffekter. Det kunde nog inte Jules Verne förutspå på sin tid.

"Master of the World" är en film från 1961 som är baserad på boken. Förutom några extra kompletteringar förseddes intrigen även med en romans. Kanske man då i början av 60-talet ansåg en romans som den enda möjligheten att rubba Jules Vernes obalans i sina historier, för även Luftens herre är en till karaktärsbesättningen synnerligen mansdominerad roman, åtminstone ur ett nutida perspektiv. Allt var inte bättre förr.


Om man jämför med undervattensäventyret har detta luftäventyr en något mer lekfullt humoristisk ton, säkert för sin tid lite lätt satirbetonat sådär. Lättläst, kul och oerhört fantasifullt. Illustrationerna i den bok jag läste är desamma som i den första originalutgåvan.

Ett är säkert: Att ta en flygtur (och tidsresa till 1800-talets värld!) med Albatross genom att läsa Luftens herre - eller Ingenjör Roburs luftfärd - är helt fossilfritt och därmed ett synnerligen bättre miljöval framför vanligt flyg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!