lördag 18 maj 2024

Bryggt av innehållet i en spottkopp

 

 

"Öl är bryggt av innehållet i den spottkopp som asarna och vanerna hade mellan sej när dom slöt fred i tidernas begynnelse... sålunda innehåller öl gudarnas samlade visdom och skaldekonst!"


Toke ger uttryck för att han inte kan tänka sig ett liv utan öl i  Charlie Christensens Röde orm i västerled, serieversion av Frans G. Bengtssons roman Röde orm.




Inspirerad av Boktriss fick jag fatt i boken och nu är den utläst. Kan inte säga att jag mindes i detalj allt detta äventyr omfattade, men det var roligt att återvända till läsupplevelsen på ett nytt sätt. Det var över fyrtio år sedan jag läste den...




Vad gäller meningen tror jag väl inte direkt att ett bryggeri av idag skulle anamma den sortens reklam för sina produkter, eller vad tror ni?


Varje lördag bloggen Mina skrivna ord Veckans mening. Avsikten är att lyfta fram en mening som fått oss att stanna upp. Meningen kan vara humoristisk, tänkvärd, träffsäker eller vadsomhelst.

4 kommentarer:

  1. jag älskade Röde Orm när jag läste den, för väldigt länge sen. Har tänkt läsa den igen men det har inte blivit av. Än.
    När det handlar om öl väljer jag numera alkoholfritt, men jag har aldrig varit galen i pilsner så det blir inte så ofta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är dig enig vad gäller Tokes favoritdryck. Fast tror bestämt inte alla håller med oss. Finns nog många som i det avseendet fungerar som Toke och Dynamit-Harry därute. :D

      Radera
  2. Nej, jag skulle nog inte köpa ett öl som marknadsfördes på det viset. Röde Orm läste jag för drygt tio år sedan. Intressant bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rolig också. Inte alls PK heller. Vilket förstås är rätt befriande i vår märkliga tid.

      Radera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!