måndag 28 augusti 2023

Lila ljung på Dimön




Bokbloggen Mias bokhörna har en måndagsutmaning som kallas Boktriss. Hoppa in i alfabetet och ge dina böcker extra uppmärksamhet! En ny bokstav för varje vecka och vår uppgift är att tipsa om: 1. En bok där författarnamnet (för- eller efternamn) börjar med den aktuella bokstaven, 2. En bok där titeln börjar på bokstaven, 3. En bok där det finns något på omslaget som börjar på bokstaven.

Veckans bokstav är L:



Författarnamn:

Litteken, Erin. Läst Kievs döttrar, och kommer såklart även att läsa uppföljaren.



Titel:

Liseys berättelse av Stephen King. Ur efterordet, om "språkdammen, mytdammen, dit vi alla går för att dricka":

"Det finns verkligen en damm dit vi - och med vi menar jag i det här fallet det enorma sällskapet av läsare och författare - går för att dricka och lägga ut våra nät. Liseys berättelse anspelar på bokstavligt talat dussintals romaner, dikter och låttexter i ett försök att illustrera den tanken." [...] "Jag har gått längs stigen som leder dit ofta under åren sedan dess och kan inte tänka mig någon bättre plats att tillbringa dagarna på: vattnet smakar fortfarande ljuvt och fiskarna simmar fortfarande."

Visst är det fint tänkt och beskrivet?


På bokomslag (och författarnamn):

Ljung. Striden om Dimön av Mariette Lindstein. Femte delen i en mycket bra och spännande thrillerserie. Våren 2024 kommer författarens självbiografi att ges ut av Bokförlaget Forum, en självbiografi om hennes 20 år i Scientologikyrkan, och om flykten därifrån. Den vill jag såklart läsa.


9 kommentarer:

  1. Lindstein hade jag aldrig hört talas om, tar henne som ett tips för framtiden!

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Ja, ljungen är verkligen vacker när den blommar, den tiden nu.

      Radera
  3. Lindsten har jag inte läst. fin ljungbild. King har jag inte läst. inte Kievs döttrar heller

    SvaraRadera
  4. Läst Lindstens första böcker men sen kom jag av mig.

    SvaraRadera
  5. Min dotter slukade böckerna om Dimön, men blev besviken på den sista boken. Själv har jag inte läst dem, men förstår att du gillade samtliga. Kievs döttrar passar nog mig bättre, tack för tips

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första böckerna var bättre, det kan jag nog hålla med om. Kievs döttrar tror jag du kan uppskatta som gillar historiska romaner.

      Radera
  6. Handlar tredje frågan om författarnamn? Nåväl, tre intressanta böcker verkar det vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, den handlar om vad man ser på bokomslaget förstås, därav förtydligande bokbild i blogginläggets inledning, det växer ju uppenbarligen LJUNG där ute på den fiktiva Dimön. Såklart ska man försöka vara så tydlig som möjligt. ;)

      Radera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!