söndag 20 augusti 2023

En smakebit på søndag: Ishjärta

Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi även denna söndag bjuda på och ta del av smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Läser Ishjärta av Lars Wilderäng. Sid. 67-68 (Moskva, måndagen 12:e januari 2020):

  "Hon justerade de lösa pappersarken, som såg ut att vara tre stycken. Utskrifter, som var lite sneda och hade mörka kanter, precis som om någon fotograferat av ett papper. Titeln på det översta av de tre pappren var Specialoperation Kosack - Ukraina på tre dagar.
   Cecilia svarade inte.
   Det här är första gången hon visar mig något direkt. Dessutom har det redan varit krig i Ukraina i snart sex år.
   Kvinnan flyttade fram nästa papper, med en annan titel.
   Specialoperation Cocktail - Pribaltika på fyrtioåtta timmar.
   "Vi vill skaffa barn. Utanför Ryssland, med nya identiteter och medborgarskap. Barnen ska aldrig få bli ryska statens egendom. Så vi måste komma loss. Försvinna utan spår. De kommer aldrig sluta leta efter oss annars. Ni vet vad som kommer att hända. Ni är skyldiga oss det."
   Cecilia harklade sig.
   Jag behöver verkligen en konjak. Vad var det min hanterare från Must sade på ambassaden? Det finns ingen fackförening för spioner. Vi är inte skyldiga källan kodnamn Cissi någonting. Det är inte så att han kan stämma oss för avtalsbrott om vi inte ställer upp.
   "Som jag sade, det är inte något jag bestämmer över."
   "Och jag sade att ni inte förstår. Min make stoppade anfallet mot er ö i Baltiska Sjön 2016. Men det var bara tillfälligt."
   Hon skiftade till det tredje A4-arket. Även det en utskrift av ett fotograferat papper. Specialoperation Karolin - Finland och Sverige på en vecka.
   "De tänker slå till i år. Så det brådskar."
   Cecilia rundade hörnet och fortsatte ner för nästa gata mot lägenheten. Hon svarade inte."




8 kommentarer:

  1. Wideräng ja, han har ju blivit högaktuell.

    SvaraRadera
  2. Jag har bara läst hans Stjärnklarts-trilogi och jag vet inte riktigt om det blir mer av honom.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten! Vilken vacker solros!

    SvaraRadera
  4. min Wilderäng - titel väntar. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Jag har också läst Stjärnklart, fast bara första delen. Har en del att läsa ikapp om och när andan faller på. Tack för påminnelse och smakbit

    SvaraRadera
  6. inte läst Wilderäng, tack för smakbiten. Har du sett Mr. Jones i svt:
    https://www.svtplay.se/video/jXkvBor/mr-jones

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips, kan säkert vara något för mig.

      Radera
  7. Sambon har några Wilderäng men jag vet inte om jag kommer läsa dem.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!