söndag 20 oktober 2019

En smakebit på søndag: Kallt

Den här söndagen är det Astrid Terese med bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker som förestår En smakebit på søndag. Mari och Astrid Terese turas om varannan helg att stå som värdinnor för dessa smakbitar som vi hämtar från böckerna vi läser. På så vis blir det fina boktips varje söndag.

Hämtar idag smakbit från novellsamlingen Kallt av Johanna Juneke. På andra sidan processen är en av novellerna:


"Jag trivdes mycket bra med mitt arbete. Det hade jag gjort ända sedan jag började.
   System.
   Kontroll.
   Statistik.
   Det var sådant jag kunde. Det var sådant jag var bra på.
   Det uppskattades också, det märkte jag. Chefen log nöjt åt min inrapporterade statistik varje månad. Många avslag, det tyckte de om, cheferna.
   Jag gjorde mitt allra bästa och arbetade på hårt och kontrollerat i snabb takt. En månad hade jag till och med uppnått flest avslag på hela avdelningen. Flest avslag av 57 medarbetare.
   Ingen hade varit mer effektiv än jag den månaden. Ingen hade högre produktion.
   Ingen.
   Jag var så stolt.
   Det var så jag ville ha det. Jag ville skina och visa världen hur effektiv och noggrann jag var. Kanske kunde jag söka jobbet som enhetschef snart.

*

Jag knäppte lättad bort telefonsamtalet och tog av mig hörlurarna. Ännu en av alla dessa människor som ringde och klagade på ett beslut. Ännu en av dessa personer som trodde att de kunde ändra på något.
   Varför ringer de till mig? 
   Jag rättade till tangentbordet så att det låg parallellt med skrivbordskanten.
   Så, perfekt. Allt i sin ordning.
   Kontorsstolen knakade lite när jag lutade mig fram mot datorskärmen.
   Noterat: telefonsamtal. Noterat: upprörd kund. Noterat: avslag.
   Ännu en pinne i min statistik. Ännu ett steg mot en högre lön.
   Jag log."




Andras smakbitar finns idag här


15 kommentarer:

  1. Jag vet inte vilken typ av människa man måste vara för att orka jobba på en myndighet som behandlar människor som skräp.

    SvaraRadera
  2. robotar jobbar på myndigheter, duktiga på att följa dumma regler, verkar vara intressant novellsamling, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Det er grusomt at det kan være så inhumant! Jeg kjenner jeg blir provosert jeg med.
    Jeg liker godt å lese noveller innimellom bøker, men jeg vet ikke om jeg kunne lese noveller som opprører meg så. Jeg leste nettopp en norsk bok som heter Mamma er trygda. Den handler om en kvinne som har vært kreftsyk i 20 år. Hun får penger fra staten fordi hun ikke kan jobbe og sønnen hennes skriver om henne og om hvor tøft det er å forholde seg til staten på den måten. Da ble jeg også skikkelig provosert.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  4. Herregud vilken människa! Gah, jag får ont i magen. De flesta människor jag träffat på från dagens Försäkringskassan har mest förefallit jävligt korkade, folk som överhuvudtaget inte fattar vad de håller på med. Men vilken normal människa vill jobba där, liksom.
    Det mest skrämmande tycker jag är urholkningen av försäkringssystemet, av vårt sociala skyddsnät. Debatten handlar mest om idiotiska beslut, men faktum är, som i mitt fall: Försäkringskassan anger själv i sina sjukskrivningsriktlinjer att en utmattning ofta tar ett år att återhämta sig ifrån, ibland två. Men det är inte längre deras sak att ersätta någon som är sjuk mer än 180 dagar (om man hårdrar det). Diskussionen handlar mest om: 'ja men förstår de inte att jag inte kan jobba i det här skicket' medan problemet snarare är: 'ja, vi förstår att du är sjuk och inte kan jobba, men det är inte längre Försäkringskassans uppgift att ersätta dig'. Så hur korkade och empatistörda FKs tjänstemän än är, så är det inte där problemet ligger, utan hos regering och riksdag som beslutat om detta skifte.
    Aktion Gravljus kände jag inte till, ska kolla upp. Tack för intressant smakebit och inlägg i övrigt!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten! Det är hemskt hur det har blivit.

    SvaraRadera
  7. Om man tänker så är det ju säkert folk som vill göra något gott som börjar jobba på ställen som Försäkringskassan, så jag tycker egentligen synd om dem också. På ett sätt.

    SvaraRadera
  8. Ja det är rent förfärligt, jag har själv blivit mycket illa behandlad och skickad både hit och dit på långa utredningar trots klara papper från läkare. Men nu har ju läkarbedömningarnas roll tagits bort helt i beslutsfattandet vad jag förstår. Nej, jag orkar nog inte läsa om eländet, tur det finns såna som du som orkar engagera dig! Tack för angelägen smakbit

    SvaraRadera
  9. Åh fy....
    Pratade FK med stora syster igår, och vi var rörande överens om att vi inte är avundsjuka på dem som jobbar där. Förstår inte hur de orkar, att bara se siffror och aldrig få höja blicken och titta på människan bakom.
    Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Jag tycker inte man ska skylla på enskilda handläggare. De ska jobba dag ut och dag in och försöka genomföra saker utifrån lagar och regler som de inte själva sätter. De har inte bemyndigande att agera på annat sätt. Vi som jobbar på myndigheter är varken robotar eller onda människor...

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. Okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten! Den här boken kände jag inte till. Så mycket böcker det finns....

    SvaraRadera
  13. FK har blivit en otäck maktfaktor som den inte borde vara. men - som sagt - det finns ju lagar och regler och det måste vara hemskt för personalen att sitta och tillämpa dessa lagar och regler. kände inte till boken. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  14. Vilken bra smakbit! Alltså det den handlar om är fruktansvärt men jag älskade själva novellspråket. Blir nyfiken!

    SvaraRadera
  15. Provoserende, ja så absolutt! Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!