söndag 6 september 2020

En smakebit på søndag: Gravplaneten

Denna söndag är det Astrid Terese med bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker som förestår En smakebit på søndag här. Mari och Astrid Terese turas om varannan helg att stå som värdinnor för dessa smakbitar som vi hämtar från böckerna vi läser. På så vis blir det fina boktips varje söndag.

Hämtar smakbit ur nyligen utlästa Gravplaneten av Oskar Källner och Karl Johnsson. Sidan 166-167:

 

  "Då hörs ett ljudligt krafsande från trappan.
   ”Spindeln kommer!” halvt viskar, halvt skriker Alice.
   Alla tre duckar bakom en tjock pelare. Alice pressar sig hårt mot den fuktiga stenen och försöker lugna sitt rusande hjärta.
   De hör hur spindeln rumsterar en bit bort i grottan. Elias sticker fram huvudet för att kika. Alice hinner inte stoppa honom. Men snabbt drar han tillbaka huvudet igen, och krafsandet fortsätter utan uppehåll.
   ”Den har en krao”, viskar Elias så lågt att Alice knappt kan uppfatta orden.
   Sedan blir det tyst, förutom ett sniffande ljud. Har spindeln känt lukten av dem? Den kommer närmare, snabba, rasslande steg rör sig över stengolvet.
   Så hör de sniffandet på andra sidan pelaren. En förvriden hand med rakbladsvassa, långa fingrar sträcks runt den, mot deras gömställe. Den stannar, bara en decimeter ovanför Alices huvud, och skrapar med fingerspetsarna mot stenen."



14 kommentarer:

  1. Tänk så länge sedan det var jag läste en bok med illustrationer! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. Ibland brukar jag nästan efterlysa illustrationer i böcker. Speciellt när författaren gör förtvivlade försök att få mig att se samma sak, oftast genom att beskriva varenda liten detalj. Vilket så klart slår helt fel för mig. En bild säger mer än tusen ord 🙂

    SvaraRadera
  3. har lite svårt att läsa grafiska romaner, ovan, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bokserie för läsålder 9-12 år.

      Radera
  4. Tack för smakebiten, den vore något för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Du måste ta och läsa dessa böcker! Otroligt fina. :)

      Radera
  5. Jag vill INTE läsa en bok om någon hotfull jättespindel!

    SvaraRadera
  6. jag har i princip inget emot spindlar. men jättespindlar som krafsar och sniffar och har rakbladsvassa fingrar skulle jag knappast uppskatta! tack för smakebiten! hoppas att du såg mitt tips om Åtta steg mot avgrunden?

    SvaraRadera
  7. Inte rädd för vanliga spindlar men är de stora och väldigt läbbiga så nej tack. Boken verkar bekant dock. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Vilken speciell färgsättning på på seriestriparna. Inte riktigt min grej dock, tack för smakbit o trevlig söndag

    SvaraRadera
  9. Den här boken verkade mycket spännande. Den ska jag skriva upp på min "Att-läsa-lista". Tack för smakbiten! Hälsningar Felix på FamiljenBokmal

    SvaraRadera
  10. Den finns i min läsahög och jag har faktiskt tänkt läsa den under kommande vecka. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Spännande med sci-fi för yngre åldrar. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten! Har läst de två tidigare delarna i serien och kommer att läsa den här med.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!