lördag 19 september 2020

Boknytt för språkpoliser!



Piratförlaget ger ut många spännande böcker. Nu senast med Handbok för språkpoliser av författaren Sara Lövestam. Något man som bokblogg vill uppmärksamma.

Reagerade på en språklig sak i veckan, det var ett nyhetsprogram på SVT. Ni vet, längst ned vänster i bild brukar rubriker i text dyka upp emellanåt (så nej, jag menar inte text-tv-textningen). Hursomhelst, vid det här tillfället stod det: "Biden dansa vi vill se, eller?". Det syftades till presidentvalet i USA och ett lösryckt klipp ur ett sammanhang, där Biden tydligen höll takten till någon slags musik. Tala som Yoda vi börjat göra, eller? Anastrof (omvänd ordföljd) kallas det visst. Jag bara undrar? Och det där "eller?" som slutfråga, hör det verkligen till ett korrekt nyhetsprogram? Är det inte något som hör till ett talat vardagsspråk, eller varför inte bloggarspråk, som jag tycker kan få vara lite mer vardagligt pratigt. Men korrekta nyhetsprogram på SVT?


3 kommentarer:

  1. Låter som något för mig :D

    SvaraRadera
  2. Som gammal nyhetsräv på SVT gråter jag ofta över slappheten i språkbehandlingen i programmen.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!