söndag 22 september 2019

En smakebit på søndag: Katterna och Stora Djupets hemlighet

Den här söndagen är det Astrid Terese med bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker som förestår En smakebit på søndag. Mari och Astrid Terese turas om varannan helg att stå som värdinnor för dessa smakbitar som vi hämtar från böckerna vi läser. På så vis blir det fina boktips varje söndag.

Precis avslutat Katterna och Stora Djupets hemlighet av Hans Olsson. Så det blir förstås därur jag denna sista dag innan höstdagjämningen hämtar smakbit från sidan 102:



"Medan kung Rimbald osade och svor så att ödlevakterna drog sig undan, hände något borta vid hålet i väggen där flygfäet hade brutit sig igenom. Någon kom klättrande uppför rasmassorna och en behandskad hand syntes plötsligt vid de översta stenblocken. Sen kom en spetsig hatt, och därefter hävde sig en vig figur över kanten.
    Hon svepte med blicken över tronsalen för att bilda sig en uppfattning. Hon registrerade hur många ödlevakter som fanns i rummet – tjugotre stycken – och var de stod utplacerade. Ingen märkte henne, så hon gick fram till en pelare, lutade sig mot den med armarna i kors och med ena foten en bit över marken. Hon gav dem fem sekunder, sen harklade hon sig.
”Ni behövde hjälp?”"



Beskrivning:

"Från portalerna i Stora Djupet forsar skräpfallen ner. Det finns ingen ände. Ingen vet hur djupt hålet faktiskt är, men något verkar ändå finnas där nere, ruvande. Ett hot rör sig uppåt och sprider sig genom landet. Men en dag öppnas oväntat en ny portal. Ut ur den kliver katterna Cid och Zelda. De har aldrig sett vare sig kvistkråkor eller det talande tåget Winston. Men ingen i landet Balambia har heller sett katter förut."


Det spännande äventyret finns i en helt nyutkommen barn- och ungdomsfantasy med miljötema i botten. Katter innehar huvudrollerna och kattägare kan utan tvekan känna igen kattens alla härliga egenheter. Läsålder mellan 9-12 år. Skulle ha älskat denna fantasifullt charmiga bok som barn, såväl som nu.😊

Helt underbara illustrationer dessutom!


Recension dyker upp här på bloggen inom kort. Och den som kommande vecka skall bevista bokmässan på lördagen tycker jag verkligen skall skaffa sig själv eller kidsen ett av författaren signerat exemplar!😉


Andras smakbitar finns idag här

animated-cat-image-0515


28 kommentarer:

  1. verkar spännande, tack för smakbiten, trevlig söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt spännande och fantasifullt äventyr! :)

      Radera
  2. Det är tur att man kan läsa de där barnböckerna som vuxen också, men jag önskar verkligen också att de hade funnits när jag var barn :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det tur, och hade jag inte blivit bokbloggare skulle det heller inte ha hänt att jag läst en sån bok... himla tur att man e bokbloggare alltså! ;) Men Astrid Lindgrens mer fantasifulla och äventyrliga historier fanns ju i varje fall på 70-talet när jag var barn, många av dem minns man med samma värme. <3

      Radera
  3. Oj, den blev jag sugen på! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rekommenderar den verkligen!

      Radera
  4. Den skulle jag vilja läsa, är kattälskare med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dubbelt upp som anledning att läsa den. :)

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Kanske barnen hade tyckt om den här när de var små.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror absolut många ungar kan gilla detta!

      Radera
  6. Annorlunda bok :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt annorlunda, det kan jag lova. :)

      Radera
  7. Åh den tror jag skulle vara något för mig! Har ju blivit lite frälst över böcker för åldern 9-12 år. :) Och jag gillade smakbiten! Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då tror jag absolut detta kan vara något för dig. Stor dos mystik och magi!

      Radera
  8. Tack för en annorlunda smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant annorlunda historia med massor av härlig fantasi, värme och charm! :)

      Radera
  9. Tack för smakbit, det blir tyvärr inte av att läsa barn- och ungdomslitteratur så mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle det inte bli för mig heller om jag inte hade bloggen. Detta är ett recensionsexemplar och det känns så bra att försöka kunna göra något - om så bara på detta lilla vis - för att få upp läsintresset av böcker bland unga, den sortens läsning som tydligen har minskat dramatiskt... vilket ju är ganska oroväckande med tanke på deras framtida ordförråd och ordförståelse. Så: JA! Jag har delvis en "dold agenda", en altruistisk sådan. :D

      Radera
  10. den låter spännande. borde kanske tipsa några katter och deras människor i bekantskapskretsen om denna. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  11. Den har jag varit sugen på sedan jag såg den första gången - här hos dig antar jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, har nog tjatat ganska mycket om den redan här på bloggen. "Varav hjärtat är fullt, därav talar munnen" ... eller ja, bloggen får ju "tala" då i det här fallet. ;)

      Radera
    2. En bok med katter! Så härligt!

      Radera
    3. Sara Pepparkaka: En riktigt härlig bok där kattens många speciella beteenden beskrivs på ett träffsäkert och kul sätt!

      Radera
  12. Den blir jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Portalfantasy där landet Balambia står i förbindelse med Uppsala! Klart en bör bli nyfiken på en sån bok! ;)

      Radera
  13. Inte hört talas om men låter lite spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte bara lite spännande, utan förstås mycket spännande...

      Radera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!