söndag 27 januari 2019

En smakebit på søndag: Norrland


Den här söndagen är det Astrid Terese med bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker som förestår En smakebit på søndag. Mari och Astrid Terese turas om varannan helg att stå som värdinnor för dessa smakbitar som vi hämtar från böckerna vi läser. På så vis blir det fina boktips varje söndag.

Hämtar idag smakbit ur Norrland av Po Tidholm. Sidan 78:

"HOTELLFRUKOST. Det regnar och kaffet smakar surt. Fönsterrutorna skallrar när timmerbilarna dundrar förbi Grand Hotell i Strömsund. Riksväg 45 går rätt igenom samhället. Bilarna som far norrut är tomma, bilar som far söderut är fullastade och kvistarna yr. Inlandet töms på sin råvara. Det pågår en skytteltrafik mellan kust och inland. Massafabrikerna och sågverken väntar.
   Vägarna går i älvdalarna genom bygder så vackra att man inte vet vad man ska göra av sig. Ångermanlands kuperade landskap, isälvarna gjorde ett bra jobb. Där älvarna möter havet väntar industrierna.
   Små gårdar med hårda år i ryggen kantar vattnen. Skogen såldes iväg för länge sedan, av farfars far. Det kom någon i fina kläder med pengarna i ena handen och brännvinsflaskan i den andra. Klart man sålde, skogen var inte mycket värd på den tiden. Ved och virke fanns i överflöd. Något annat användningsområde hade man inte tänkt på. Baggböleriet runt sekelskiftet gjorde skogsbönderna medellösa för all framtid. Pengarna hamnade i Stockholm och Göteborg. Så är det än idag."

Min kopp kaffe, som jag lyxar till det med denna söndagsmorgon, är dock inte surt, och den bibliotekslånade bok jag läser är från 2012. Det finns även en senare utgåva av boken med nya texter om gruvnäring, svensk kolonialism, det politiska partiet [...] framfart i norra Sverige, mjölkböndernas kris, m.m..

Fått en bild av Ångermanland; Trehörningsjö, Björna, Gideå, Fredrika ... (eller ja, Fredrika hör väl till Lappland kanske), hur det var under 1700-, 1800- och början av 1900-talet, genom släktforskning, kyrkböcker. Intressant att att föreställa sig utvecklingen från hur det har varit förr, till att få en klarare bild av hur det är idag. Rätt tragisk utveckling, både då och nu ..."berättelsen om den moderna, urbana nationen". Inte konstigt att stora delar av landet avfolkas alltjämt. Men i ett annat snävare perspektiv, hade inte mormorsmor och mormorsfar (med min mormor) flyttat från Trehörningsjö i Ångermanland till Uppland hösten 1907 hade jag sannolikt inte funnits här för att bjuda er på denna smakbit ur Norrland av Po Tidholm idag. Och det vore ju synd.😀


Andras smakbitar finns länkar till här


17 kommentarer:

  1. Jag tycker det är synd att de som bestämmer alla sitter i Stockholm och utgår från hur det är där. De borde tvingas att bo i en avfolkningsbygd så de fattar.

    SvaraRadera
  2. hotellfrukost som är det bästa jag vet... tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten inte gott med surt kaffe.

    SvaraRadera
  4. Intressant smakbit ur en bok jag inte hört talas om!

    SvaraRadera
  5. Okänd bok för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Låter som en bok för mig, har blivit mer och mer intresserad av regionen där jag bor. Även om det är Medelpad så inkluderar jag Ångermanland (och Jämtland) för vi är ofta där.

    SvaraRadera
  7. Det var en ny bok för mig, låter intressant, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. För att lite anknyta till vad Monika säger, och en diskussion vi hade kring kaffebordet på jobbet i förra veckan: Någon hade talat med en riksdagsledamot, som sa att efter några år i Helsingfors glömde man bort, hur mycket en bil behövs, hur långt det är till en affär, en bank, någon form av sjukvård. Jag tror att glesbygdsliv kan vara rätt lika både i Sverige och Finland.

    SvaraRadera
  9. Po Tidholm känner jag till men inte den här boktiteln

    SvaraRadera
  10. Jeg er veldig glad i hotellfrokost, men kaffien må være god :-) Jeg må ha glutenfri mat, så jeg har funnet meg et hotell som har veldig god glutenfri frokost de ukene jeg må dra for å være på skolen :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. Det låter som en intressant bok. Blev helt klart nyfiken.

    SvaraRadera
  12. Läser Monikas kommentar och vill hojta AMEN på det :) Eller "Hear Hear" - vilket som bäst visar hur rätt jag tycker att hon har :)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Bor och lever själv i glesbygd i Dalarna, allt låter bekant, för mycket bekant. Tack för smakbit från bok med så vackert omslag.

    SvaraRadera
  14. Låter som en riktigt intressant bok!

    SvaraRadera
  15. Älskar hotellfrukostar så mycket att vi emellanåt åker iväg och äter det utan att bo på hotellet. Nu bor inte jag i glesbygd precis men ute på "vischan" ändå och nog märks det att alla beslut grundas på folk som bor i städer.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!