söndag 25 november 2018

En smakebit på søndag: Beatrice

Den här söndagen är det bokbloggen Flukten fra virkeligheten som återigen håller i smakbitarna. Genom dessa smakbitar hämtade från böckerna vi läser blir det bra boktips varje söndag.

Smakbiten här idag hämtas från Beatrice av KG Johansson. Sidan 20:


 ... "Så tala om för mig, igen, varför jag genast borde skaffa noisy."
   Djupt teatraliskt andetag. Som det där leendet tog udden av. "För att aldrig vara ensam."
   "Men om jag vill vara ensam då?"
   "Då sätter du bara upp en skylt. Du vet. I noisyn. Du sätter upp ett slags skylt och ingen stör." Chris höll leendet vid liv.
   "Men dom kan ändå pinga mig. Ta kontakt."
   "Det kan du nu också."
   "Ja. Och det – det räcker för mig, förstår du?"
   "Och så är du rädd för att bli övervakad." Numera kunde de varandras argument lika bra som sina egna.
   Ana andades in och ut igen. "Ja. Jag är rädd för det. Jag har bara ett vanligt fånigt nät i huvudet och jag kan blinka fram sökningar och läsa meddelanden från folk, och när jag skickar själv formulerar jag tydligt i huvudet vad jag vill säga och sen läser jag genom det. Jag vill inte ta risken att säga något oövertänkt, eller att någonting händer så folk plötsligt ser in i mitt undermedvetna. Du vet vad jag menar. Eller påverkar mig, som den där tjejen gjorde för att få slut på kriget."
   "Jag vet vad du menar. Och du vet att sånt inte kan hända."
   "Jag är inte säker."
   "Och det gör ingenting."


Baksidestext:

"I slutet av 2000-talet är världen uppvärmd och kaotisk. Afrika, Sydamerika och stora delar av Asien har tystnat, Europa och Nordamerika kämpar mot terrorister. När ett rymdskepp med internationell besättning sänds mot asteroidbältet, officiellt för att leta mineraler, är det verkliga syftet ett annat – att ge världen hopp.
    Både Ana och hennes sambo Chris vill komma med på skeppet men Ana måste stanna på jorden. Innan skeppet ens har nått sitt mål händer något annat: en utomjordisk intelligens som kallar sig Beatrice tar kontakt med besättningen. Hon påstår att mänskligheten är hotad men att hon kan lösa problemet. Kommer världen att våga lita på henne?"


Boken kom som en trevlig överraskning med posten i måndags. Klart man blir glad för postpaket innehållande rec.ex. Känns som alla små glädjeämnen behövs just nu. Överraskande på ett annat sätt: visste inte alls om denna nyutkomna bok av KG Johansson. Utgavs i början av månaden. Ibland går vissa boknyheter förbi radarn även för oss bokbloggare, uppenbarligen.😉



Andras smakbitar hittar du länkar till här


11 kommentarer:

  1. Jag borde verkligen läsa mer av KG Johansson, har gillat allt jag läst av honom ju.

    SvaraRadera
  2. Vad intressant den verkar.

    SvaraRadera
  3. Intressant smakbit, gillar dystopier. Trevlig söndag

    SvaraRadera
  4. Känner inte till den boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Tack för en intressant smakbit.

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Jag har inte läst boken, eller ens känner till den.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakebiten, jag har nog inte läst något av denna författare.

    SvaraRadera
  8. Trevligt med överraskningar, speciellt om det är böcker.

    SvaraRadera
  9. Hm, såna överraskningar är inte dumma ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. känner inte till varken bok eller författare. tack för smakebiten!

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!