torsdag 1 augusti 2024

Mystik i Vacationland




Varje torsdag (v. 27-33) kommer helgfrågan sommaredition med samma fråga i Mias bokhörna:


"Tipsa om en bok, en film, ett utflyktsmål, en tv-serie, en teater, en maträtt eller något annat skoj"


Rönngrenarna dignar tunga av rönnbär... men än är det inte dags att tänka på en tuff vinter, än stannar vi i sommaredition.


Fastnade för en tv-serie (kriminaldrama) på Viaplay: Haven (2010). Handlar om en FBI-agent som får ett uppdrag i Haven, Maine. Mystiska saker sker i staden, det ena leder till det andra och FBI-agenten blir kvar på fler utredningar. Visserligen bara sett tre av de 13 första avsnitten i säsong 1, men kommer såklart fortsätta. Varje avsnitt är på lagom 40 minuter. Havsnära handling passar bra sommartid.


Och lämpligt nog kom tv-serien i rätt tid för en kommande inläggsserie här på bloggen om delstaterna i USA. Först ut är alltså Maine, en av nordoststaterna. Mer om det sen.


Vill ni hellre lyssna på något så kan jag rekommendera följande:



10 kommentarer:

  1. Rönnbären är så finna i sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns faktiskt en som forskat om mycket rönnbär och kall vinter. Och det skulle då inte finnas något samband, så vill nog tro på forskaren istället för Bondepraktikan i det fallet. :)

      Radera
  2. ska läsa noveller om Meine snart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande. Då ska jag hålla utkik, behöver tips!

      Radera
  3. Jag läste fel och tyckte att du skrivit "Mystik i Vaccinationland". Jag kunde inte begripa vad den rubriken hade med innehållet i ditt inlägg att göra :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var dumt av mig att skriva en sån rubrik, Vacationland (förutom Pine Tree State) är ett slags smeknamn/slogan för delstaten Maine, kanske inte så väl känt. Och egentligen borde man inte blanda svenska och engelska, men det är så mycket man inte borde. :)

      Radera
    2. fina bilder. jag tror stenhårt på Bondepraktikan! rönnbären är så fina alltså blir det en kall vinter. Maine blir inte så lätt. tråkigt nog har jag inte Viaplay, men jag funderar på att byta bort MAX

      Radera
  4. Fina bilder och ett bra tv-serie tips.

    SvaraRadera
  5. Den serien har jag sett för längesedan men gillade den och jag kan hålla med dig om att det är ett bra tips.
    Måste kolla in din inläggsserie om USAs delstater, jag har ju ett stort projekt att läsa böcker världen runt och har en fundering då vi (jag läser tillsammans med en väninnna) att vi skulle läsa en bok från varje delstat.
    Jag läste din titel rätt men visste inte att Maine kallades det - Vacationland. Man lär sig något nytt även om man är gammal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde ju skriva att jag gillade ditt foto på rönnbären, ser så goda ut. Surt, sa räven om rönnbären. ;)

      Radera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!