torsdag 8 augusti 2024

Läs en klassisk äventyrsroman eller en somrig barn- och ungdomsbok


Varje torsdag (v. 27-33) kommer helgfrågan sommaredition med samma fråga i Mias bokhörna:


"Tipsa om en bok, en film, ett utflyktsmål, en tv-serie, en teater, en maträtt eller något annat skoj"


Tips såväl till er som till mig själv (som inte läst just dessa titlar) på klassiska äventyrsromaner: Den hemlighetsfulla ön, Jules Vernes eller Alexandre Dumas De tre musketörerna.




Tips på barn- och ungdomsböcker som verkar sådär klassiskt ljuvt somriga: Sommar på Ekeby eller Vårvind, båda av Margit Geijer.




5 kommentarer:

  1. älskar gamla barnböcker 💙

    SvaraRadera
  2. Den hemlighetsfulla ön och En världsomsegling under havet är två gamla favoriter.
    Margit Geijer är jag inte bekant med. Men hon tycks ha skrivit mestadels vuxenböcker om jag förstår saken rätt

    SvaraRadera
  3. Barnböcker är roligt

    SvaraRadera
  4. Jag vet att jag läste flera böcker av Jules Verne som barn, men är osäker på om Den hemlighetsfulla ön var en av dem. De tre musketörerna gick som TV-serie när jag var barn. Jag skulle gärna läsa boken.

    SvaraRadera
  5. Jag formligen ÅT historien om de tre musketörerna, kunde inte sluta, läste långt in på nätterna trots att jag skulle gå till skolan på morgonen ... borde kanske läsa om? törs jag?

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!