torsdag 10 oktober 2019

Dagens bokpost: Kallt


Kallt
av Johanna Juneke


Nedladdad och klar är nu Kallt, en samling korta fiktiva ögonblicksnoveller som jag verkligen ser fram emot att läsa. Det är den här typen av böcker som också gör att detta med recensionsskrivande på blogg känns alldeles extra bra. Ja, man kan nog förstå vad jag menar genom att läsa följande beskrivning:


"Kort e-bok med ögonblicksnoveller från en framtid vi inte vill ha. Eller en nutid vi inte vill se.

***

Kallt är en samling korta fiktiva ögonblicksnoveller, som belyser ämnen såsom sjuksystemets inhumana absurditet, effektivitetsjakten inom äldreomsorgen, de papperslösas situation, en framväxande artificiell intelligens och cyberkrigföring. Min förhoppning är att dessa texter kan bidra till att väcka frågor om var vi befinner oss nu, var vi vill vara och vart vi är på väg.

/Johanna Juneke, oktober 2019"



Har av författaren tidigare läst Swedavien och Kaos. Båda dessa böcker fick högsta betyg här i Bokhyllan! Så visst kommer det att bli svårt att avsluta boken jag håller på med nu... innan jag kastar mig över laptopen och denna sprillans nya (utgavs igår) novellsamling.😊

(Btw, detta blir mitt 100:e "Bokpost"-inlägg här på bloggen. Bokpost, den allra bästa posten!)


ISBN: 9789178193318


Tusen tack för rec.ex. Johanna Juneke!


1 kommentar:

  1. Har en känsla av att även dessa noveller kommer att engagera mig, behövs den typen av texter som ruskar om oss. Sunt att reagera på vad som håller på att ske/vad som kan hända. Tystnadskulturen kan skrämma mig, finns på så många områden numera. Så tack för att du vågar ta upp olika viktiga ämnen som vi alla bör uppmärksamma. Hoppas fler kommer att våga göra det framöver.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!