fredag 26 april 2019

"Jag Jaguar" av Fredrik Höjing

Jag Jaguar av Fredrik Höjing. Bokförlag: Svensk Sci Fi. ISBN: 9789163980107
Köplänkar: Svensk Sci Fi | Bokus | Adlibris | Akademibokhandeln.
Läste boken som recensionsexemplar (häftad).

"Vad skulle du göra om du såg ditt eget ansikte på någon annan? Skulle du tro att du var galen? Skulle du bli galen?

Efter att ha sett sin dubbelgångare på en gata i Köpenhamn reser en ung man till Argentina. Där ser han en man knivhuggas och blir själv utpekad, vilket sätter honom i rörelse, in mot hjärtat av Amazonas regnskogar. Här möts han av förrädisk natur, bråddjupa vattenfall och den ständigt undflyende jaguaren som han blir alltmer besatt av. Efter att ha stiftat bekantskap med en shaman och den psykedeliska brygden Ayahuasca, upptäcker han att resan inte är vad han trott. Han möter återigen sin dubbelgångare och denna gång kan han inte fly.

Jag Jaguar är en suggestiv roman om att finna sig själv och vilka konsekvenser ett sådant möte kan få. Den handlar om sökandet efter jaget och om att jaga efter det som ligger bortom vår förståelse. Det här är en berättelse som inte bara skrapar på ytan kring de stora frågorna, utan låter läsaren gå vilse i identitetens och medvetandets mysterier. En drömsk saga som ger oss glimtar av andra sidor av verkligheten."

Tvekade inte en sekund innan jag tackade ja till detta recensionsexemplar. Bokförlaget var detsamma som gav ut diktsamlingen Noll Plus Noll, minnesvärd och otroligt annorlunda läsupplevelse. Dessutom lockade naturligtvis presentationen för Fredrik Höjings debutroman sådär alldeles extra mycket. Kan ju bara bli bra, tänkte jag, vilket det också blev... riktigt bra! Hade svårt att lägga boken ifrån mig när jag väl börjat läsa, fascinerande och fängslande från början till slut. Även detta blev en exceptionellt annorlunda upplevelse jag inte hade velat gå miste om. Trots det ringa sidantalet (130 sidor) finns där så mycket man kan tolka och läsa in i texten, bara man vill (lite som lyrik faktiskt). Uppskattar den typen av böcker som får en att fundera och tänka till, även utanför ramarna.

De levande och stämningsfulla miljöbeskrivningarna – särskilt episoden med safarin genom Amazonas djungler var extra minnesvärd – får mig att vilja läsa boken en gång till, det här lär bli en roman jag vill återkomma till. Krävs nog en särskild förmåga för att så här inlevelsefullt kunna skriva om den sortens äventyr, ett sätt som trollbinder läsaren. Alla dom rätta komponenterna finns för att åstadkomma detta; mystik, transcendens och inkännande sinnesnärvaro; samt här även en dos spännande magisk realism. Huvudpersonens labila (och intresseväckande) psyke tillför förstås en extra kuslig surrealistisk stämning till helheten. Dubbelgångaren fick mig till att börja med tänka på herr Goljadkin, hans personlighetsförändring och förföljelsemani i Dostojevskijs roman Dubbelgångaren. Men i Jag Jaguar mynnar det ut i något väldigt påtagligt. Kopplar det till händelseförloppet dessförinnan, då huvudpersonen genom egen vilja sabbar sin hjärna för ett "vidgat medvetande" medelst psykedelisk drog (säger bara: vidga medvetandet och behåll en knivskarp hjärna - läs böcker!), vilket ju alltså tycks få makabra konsekvenser. Kan för tillfället heller inte låta bli att göra vissa paralleller till Philip K Dicks romaner. Men nog med liknelser nu.

Slutet kom som ett yxhugg. Vilket originellt slut. Binder ihop det till en helhet som lämnar tolkningen fri. Men ändå.

Hoppas få läsa mer av den här författaren framöver. Någon typ av utforskande och verklighetstänjande äventyrsromaner med inslag av psykologi och filosofi. För Höjing kan verkligen konsten att fängsla med sin sagolikt dramatiska prosa, det har jag fått bevis för nu. Vill ha mer. Men tills dess kommer jag att läsa om Jag Jaguar, åtminstone en ytterligare gång. Finns säkert något mer att upptäcka som jag missade i första genomläsningen.

Förbaskat tur att det finns mindre nischade bokförlag som ger ut den här sortens lite mer säregna böcker. Missa inte Jag Jaguar av romandebuterande Fredrik Höjing – en läsupplevelse utöver det vanliga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!