söndag 24 juni 2018

En smakebit på søndag: Ödemarkens barn

Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi ta del av och även själva dela med oss av smakbitar hämtade från böcker vi läser. På det sättet blir det fina boktips varje söndag.

Två böcker kom på posten från Norge tidigare i veckan. Redan snart avslutat en av dessa i bokserien Darc Ages: De mörka tidevarven, en science fiction-bokserie för unga vuxna som jag så här långt tycks ha blivit barnsligt förtjust i.

Vi befinner oss 900 år in i framtiden, det är tidlöst underhållande, galet fantasifullt och kul (fast även dystopiskt otäckt och beklämmande sorgligt).

Skulle troligen ha tyckt om detta även när jag själv var i den där åldern, men då fanns förstås inte YA som ålderskategori inom fiktionen. Young adult/Unga vuxna benämner åldersspannet 14-21 år (tror jag), och för mig som 69:a var det ju då typ 28-35 år sedan. Tidsperspektiv är ju såklart centralt i bokserien Darc Ages, därför kan man gott bluddra på om detta med ålder och om hur tiderna förändrats. Men det hinner hända bra mycket mer under 900 år vill jag lova!😄

Smakbiten kommer från sidan 140-141 i Ödemarkens barn av A. R. Yngve:

"Dohan stängde akterporten på Solstrålen och tog betäckning bakom ett stenblock.
    Platån var mörk och utan särdrag, och den lilla belysning som kom från den närbelägna kanjonen hade minskat till ingenting. Vem som än var där nere visste att han var på väg. Han kom fullt beväpnad med ett laddat lasergevär, lätt bröstharnesk och armplåtar, en elektrisk hjälmlampa, aluminiumsköld och ett lätt svärd. Men Dohan frös och stod ensam mot det okända, en fiende han aldrig ens hade sett.
    "Helvetet" som ett begrepp fanns inte i Dohans religion – livet efter detta tillbringades i precis samma värld som de levande – men att närma sig de Spetälskas territorium ensam var för honom motsvarigheten till att stiga ner i helvetet."


Baksidestexten ger en bakgrundsbeskrivning för bokseriens handling:

"David Archibald blir uppväckt ur en frusen sömn. Han befinner sig 900 år in i framtiden, i en värld ärrad av katastrofer och krig. Civilisationen har dragit sig tillbaka till befästa stadsstater, där feodalherrarna och deras riddare härskar. David finner sitt öde: att rubba denna medeltida framtid i sina grundvalar och starta en ny renässans. Han blir den osannolike hjälten kallad DARC."


Så till en doft av nybryggt kaffe, pion och smultronschersmin blir det nu att fortsätta läsa klart bokens sista kapitel. Uppföljaren Slaget om framtiden ligger alltså redan och väntar på mig, vilket naturligtvis känns riktigt trevligt. Böckerna är illustrerade av författaren själv och har ett lättläst sidantal på mellan 194-262. Samtliga titlar i bokserien som kommit ut så här långt: Uppvaknandet, Ödemarkens barn, Slaget om framtiden och Maskernas stad. Serien bör läsas från början i rätt ordning.



Andras smakbitar denna söndag finns länkar till här.


13 kommentarer:

  1. spännande, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. Har ännu inte känt mig nyfiken på den här serien, men det kan ju ändras.

    Jag är lite ledsen för att det inte fanns ungdomsböcker på min tid. Det fanns ju liksom barnböcker och så fanns det vuxenböcker. Spannet däremellan var förvånande tomt. Jag vet att det fanns ett fåtal svenska böcker/författare som försökte fylla det, men för en bokmal så räckte ju inte det speciellt långt.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  4. Känner inte till den boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Känner igen författarnamnet och serien men har inte läst något. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Disse bøkene fikk jeg lyst til å lese. Jeg er veldig glad i dystopier, og det så det ut til at disse er (Jeg slo dem opp på Goodreads). Takk for flott tips og ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten.
    Nej, YA fanns ju inte då, de ungdomsböcker som fanns var av en helt annan karaktär. I synnerhet ungdomsfantasy fanns väl inte.

    SvaraRadera
  8. Jag har ofta tänkt att de som skriver SF måste ha himla kul själva, man får ju fantisera och bre ut sig hur mycket man vill, inget är fel, det kan bli hur bra och spännande som helst. Kanhända blir det till att pröva denna, onekligen fick jag lite lust till det.
    Tack för smakbiten

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten. Har läst de böcker som getts ut i serien och jag gillar dem riktigt mycket.

    SvaraRadera
  10. Tack för tipset, låter bestämt som en serie för mig.

    SvaraRadera
  11. min pion är vissen redan. härligt med nästa del i en serie en gillar. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  12. Det här tipset får jag kolla upp, låter som det kan passa mig :)

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten! Har inte läst den serien.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!