måndag 16 januari 2017

"Sommarön" av Eva Frantz

Sommarön av Eva Frantz. Schildts & Söderströms förlag:

"Deckardebutant i den finlandssvenska sommarnatten 
” – Extra kufiskt gäng den här veckan, sa Kurre muntert och slog sig ner på en ölback.
– Tycker du det? Många chefer. Undrar om de har kommit överens om att semestra tillsammans?”
I Porkala skärgård ligger Sommarön som är försäkringsbolaget Axelssons sommarparadis. Här finns stugor som personalen kan hyra för en symbolisk summa. Denna vecka är alla stugor upptagna: Det är meningen att chefer, försäljare, it-personal och kundtjänst skall umgås med varandra under fria former, familjerna är också med – mer eller mindre motvilligt. Allt är upplagt för sol, bad och lagom mängder lådvin till grillbiffarna.
Mitt i veckan hittar någon diabilder från somrar på 1970-talet och alla deltar i bildvisningen. På natten blir det ett oherrans oväder och så lägger sig dimman över ön. Öborna inser att de har drabbats av den moderna människans yttersta form av utsatthet – smarttelefonerna har slutat fungera. Nervositeten sprider sig och alla skulle helst lämna ön så snabbt som möjligt. Döden står på lur … 
Eva Frantz debuterar med en deckare där finlandssvensk sommarstämning och en skickligt byggd intrig kombineras med hög igenkänningsfaktor och humor."

Upplevde lite samma mysfaktor som kan infinna sig för Agatha Christies pusseldeckare och (om jag inte minns fel, länge sedan) Maria Langs bättre deckare. Klassiskt i nutida tappning och egen stil, kanske man kan säga. Språket - lätt och trivsamt - ger ett härligt flyt. Sommarön kan nog enkelt bli en bok att sträckläsa.

Karaktärerna är många men lätta att hålla ordning på med hjälp av både karta över semesterön och förteckning över familjerna som vistas där under deras turbulenta lediga tid tillsammans. De olika personligheterna är komiskt stereotypa och oerhört underhållande. Härlig oförarglig humor inbegriper också roliga dialoger.
Händelseförloppet är spännande (berättandet utgår från två tider; nutid och ett diffust 80-tal) och ger ledtrådar vartefter som väcker intresse för hur det hela till slut kommer att hänga ihop. När dimman drar in över semesterön blir detta ett kusligt drag som bara förhöjer läsupplevelsen ytterligare.

Stämningsfulla beskrivningar av miljöer och väderförhållanden gör att man verkligen befinner sig på den där ön, och att på så vis få en varm sommarupplevelse mitt i vintern var ju faktiskt riktigt angenämt. Annars kan jag nog tycka det här vore en förträfflig bok att rekommendera till just sommarläsning.

En mysig och roande roman av en deckardebuterande författare. Allt känns enbart positivt och högsta betyg är för mig då givet att ge.


Andra bokbloggare om Sommarön:
Bokpool

14 kommentarer:

  1. En jämförelse med Agatha Christie då låter det som en bok för mig :)

    SvaraRadera
  2. Den blir jag nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lättsam och rolig läsning (trots bitter hämnd och mord!).

      Radera
  3. Låter absolut som en bok för mig. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  4. Men va sugen jag blev, hoppas den finns på rean.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt ny, men ibland kan ju sådana vara med också med lite tur. ;)

      Radera
  5. Blir sugen, trots att jag har svårt för både Christie och Lang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Likheten hör nog bara till att vara lite pusseldeckare, det övriga är väldigt nytt och fräscht (och olikt Lang o Christie). Mycket humor i Sommarön. ;)

      Radera
  6. Låter som en bok för mig, jag var fast redan vid ordet "karta" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kartor är verkligen ett plus. :)

      Radera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!