torsdag 11 maj 2023

"Finns det någon lokal författare där du bor?"

Dags för Helgfrågan i Mias bokhörna. Häng med och svara på veckans fråga, länka ditt blogginlägg här.

 

"Finns det någon lokal författare där du bor?
"


Jo, det finns det.

Nu vet jag inte om det med frågan menas författare som är barnfödd på ett visst ställe, eller bott/bor på stället senare i livet. Nåja. De flesta skulle nog nämna John Ajvide Lindqvist, från Blackeberg i Stockholm ursprungligen, men bosatt i Norrtälje kommun (hustrun Mia Ajvide är f.ö. också författare). Men skulle vilja omnämna journalisten och Ukrainakännaren Per Enerud. Åtminstone tidigare Norrtäljebo, hur det är för närvarande vet jag inte. Har varken så bra koll på eller intresse för var författarna till de böcker jag läser befinner sig geografiskt. Eneruds fackbok Det här är inte ett krig utkom i början av året. Den kan jag rekommendera! Mycket nyttigt vetande för envar i den.

Per Enerud intervjuas i TV4 Nyhetsmorgon den 27/2: https://youtu.be/pMOmmE_-jEs


(För egen del har jag alltid bott i kommunen. Om nu någon prompt behöver veta det. Är dock ingen författare, men älskar böcker!❤)


3 kommentarer:

  1. Jo då, Per är tillbaka i Norrtälje! Roligt att du läst honom, han har skrivit flera - fem? - böcker! F ö är han allmänt mycket Rysslands-kunnig också, inte bara Ukraina.

    SvaraRadera
  2. lyssnade på Per Enerud i Göteborg när han berättade om sin bok Det snöar i mitt hjärta : Jascha Golowanjuk - berättaren som teg
    av

    SvaraRadera
  3. Jag är nog inte så bekant med författaren.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!