söndag 21 maj 2023

En smakebit på søndag: Tigerögat

 

Tigerögat av André Catry och Anneli Toresson. Sid. 113: 

 

"SVT fick den briljanta idén att göra tv-serie om hur man hackar svenska företag. Och Telenor släppte obegripligt nog in hackarna i sina system för att testa säkerheten på bästa sändningstid. Naturligtvis hittade de sårbarheter, bland annat denna. De fick avbryta och kasta ut hackarna mitt i inspelningen. Men då var det ju för sent. En av tv-hackarna är anställd på säkerhetsbolaget Kaspersky som ägs av en i Putins bastugäng från KGB-tiden. Så kan man också se till att hålla ryssarna välinformerade i detta hybridkrigföringens tidevarv."

 

Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi även denna söndag bjuda på och ta del av smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

En smakebit på søndag 21/5


Och nä, det var länge sedan jag använde Kaspersky som säkerhetsprogram (2015 någon gång)... hittade bara själva kassetten när jag städade och fick därför vara lite rekvisita till bokbilden ovan. Möjliga kopplingar mellan Kaspersky Lab och rysk underrättelsetjänst lär ju ha börjat undersökas 2017 (rysk underrättelsetjänst menades ha använt Kasperskys antivirusprogram för att stjäla hemligstämplade dokument från NSA) och för ett år sedan satte USA upp säkerhetsprodukter från det Moskvabaserade företaget på samma lista med nationella säkerhetshot som kinesiska Huawei och ZTE. Tyska myndigheter har också gått ut med en avrådan att använda Kasperskys produkter. Företagets ägare är en av de rikaste i Ryssland. Och om han i verkligheten skulle ha tillhört Putins "bastugäng", som det står i spänningsromanen Tigerögat, är väl inte helt omöjligt.

Tigerögat (2022) är uppföljaren till HonungsapanHonungsapan blev vinnare av Adlibrispriset 2021, i kategorin Årets debut.


9 kommentarer:

  1. Jag vet att jag blev nyfiken på Houngsapan när den kom, men jag har inte läst den än.

    SvaraRadera
  2. intressant men skrämmande smakebit. har inte läst Honungsapan

    SvaraRadera
  3. Jag har varit lite nyfiken på de böckerna,

    SvaraRadera
  4. en del av verklighet, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  5. Känner igen namnet på böckerna men har inte läst dem än. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Den här står faktiskt oläst i hyllan. Inte helt otroligt att den blir läst. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Dessa böcker har jag missat, det beror nog på att jag lämnat krimromaner därhän. Men det låter mycket realistiskt i smakbiten, även om kanske teknologin inte är den senaste. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är inte en kriminalroman, snarare en slags action/spion-roman. Och teknologin är i högsta grad den senaste, bara själva smakbiten som här blickar tillbaka en smula.

      Radera
  8. Du läser så många böcker som är extremt långt ifrån min läsning. Mycket om spioneri, krig etc.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!