söndag 28 maj 2023

En smakebit på søndag: Midsommargryning

Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi även denna söndag bjuda på och ta del av smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.


Läser Midsommargryning av Lars Wilderäng. Upplysningsvis bör väl nämnas att boken gavs ut för tio år sedan. Smakbiten får ni från prologen på sidan 9:


  "Ett erkännande av Gotland som självständig republik skulle antagligen innebära att Sverige fick importera den nyfunna gotländska oljan, olja som egentligen borde vara svensk.
   Anders fnös för sig själv åt tanken att kalla Gotland självständigt. Ön var en rysk lydstat. Den ryska militärbasen i Slite var öns största arbetsgivare, tätt följd av den spirande offshore-industrin som etablerat sig i spåren av oljefynden i Östersjön. Fynd som var resultatet av en prospektering som Sverige av miljöhänsyn aldrig hade godkänt. Ryssarna skulle knappast lämna ön bara för att Gotland fick ett svenskt erkännande. Om inte annat var gasledningen genom Östersjön numera Europas strategiskt viktigaste infrastruktur. Det var dessutom omöjligt för EU att importera annat än rysk gas via pipeline, eftersom det senaste Georgienkriget hade förstört den konkurrerande pipelinen från länderna runt Kaspiska havet."


En smakebit på søndag 28/5


9 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Tillgången till olja har ju varit en drivkraft för diverse händelser i världspolitiken.

    SvaraRadera
  2. En kontrafaktisk roman? Kanske tur att ryssarna är upptagna i Ukraina. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man ser från nutidsperspektiv blir den kontrafaktisk, då handlingen utspelar sig 2023. Men eftersom boken publicerades för tio år sedan så var den väl då mer en spekulativ framtidsfiktion, typ what if-scenario.

      Radera
  3. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska läsa något mer av Wilderäng eller ej.

    SvaraRadera
  4. jag tror att jag måste läsa något av Lars Wilderäng. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Jag har inte läst något av honom ännu.

    SvaraRadera
  6. Jag läste Stjärnklart för några år sedan, tror det var den första i en serie, men sen kom jag aldrig vidare. . Tack för smakbit

    SvaraRadera
  7. Tack för smakebiten någon gång ska jag väl läsa den serien.

    SvaraRadera
  8. Har fortfarande inte läst något av författaren. Får se om/när det blir av. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!