fredag 19 maj 2023

"Landet som vaknade", Kalle Kniivilä

Landet som vaknade – berättelser från Ukraina, Kalle Kniivilä, Bokförlaget Atlas. Antal sidor: 201. Utgivningsdatum: 24 februari 2023.


"Ukraina vaknar. Det gör även flyktingarna som sover i långa rader av sängar i det futuristiska rymdskeppet i grå metall, Arena Lviv.

Arenan byggdes för Europamästerskapet i fotboll 2012. Det som en gång var lyxrestaurang är nu en sovsal för krigsflyktingar. 24-åriga Anna från Nikopol bor i en av VIP-logerna med sina två döttrar.

– Jag vill tillbaka hem. Jag grät ett dygn när jag kom hit. Putin vill styra hela världen, han säger att han ska befria oss från något, men jag vill bara att det här tar slut, att vi ska leva som innan.

Det här är Annas och många andras berättelse om det självständiga Ukrainas tillblivelse, från den stora smällen i Tjernobyl 1986 till den orangea revolutionen 2004, Majdanrevolutionen 2014 och slutligen kriget 2022.

Det här är också en bok om hur och varför Ukraina inte är Ryssland. Hur det kommer sig att ukrainarna har fria val och fria medier medan ryssarna aldrig har kunnat rösta bort en makthavare de ogillar, och varför den ryska ledningen inte vill att Ukraina ska finnas.

Kalle Kniivilä är journalist på Sydsvenskan, född 1965 i Norra Karelen och bosatt i Lund. Han har tidigare arbetat som Moskvakorrespondent för den finska tidningen Kansan Uutiset samt varit pressråd och ambassadråd på Sveriges ambassader i Moskva och Kiev 2018–2019. Han har på Atlas gett tidigare ut Putins folk (2014), Krim tillhör oss (2015), Sovjets barnbarn (2016), Tanjas gata (2017) och Putins värsta fiende – Aleksej Navalnyj och hans anhängare (2021). Putins folk tilldelades det finska Kanava-priset för årets bästa fackbok."


Välskriven och fängslande bok som skildrar Ukraina och ukrainarnas situation, berättelser om kriget, i en sorts reportageform med intervjuer på plats.

Den 24 augusti 1991 deklarerade sig Ukraina som självständig suverän stat. Efter årsskiftet därpå upplöstes Sovjetunionen. Läs boken för att bättre förstå landets utveckling, varför Ukraina inte är som Ryssland. Ryssland har å sin sida aldrig accepterat Ukraina som självständigt land, trots att de två länderna gått åt helt olika håll sedan Sovjetunionens upplösning.

En stor del av ukrainarnas framgångsrika motstånd i kriget grundar sig i en nationell sammanhållning och folkets självkänsla med djupa rötter.

Läs mer om boken på författarens webbsida: Landet som vaknade – Kalle Kniivilä (kniivila.net)


Tatiana (sid. 179):

"Om det här kriget inte förintar oss helt och hållet så kan det ge oss en stor chans till verklig enighet. En chans att förstå att det här är ett idéernas krig. Vi krigar mot resterna av Sovjetsystemet. Det handlar inte ens så mycket om ryssarna, om nationalitet, om språk. Det är en kamp mellan det förgångna och framtiden, om vi ska gå framåt eller bakåt i tiden. En tanke som alla har i dag i Ukraina är att man kan dö när som helst, var som helst. Då börjar man tänka i viktiga kategorier. Vad har jag levt för? Vad kan jag förändra? Ångrar jag det jag gjort i livet? Och jag förstår att jag inte skäms för något, jag är inte rädd, och det är faktiskt tillräckligt."


Boken avslutas med en sörjandes vädjan till författaren: "Skriv sanningen!", en viktig uppmaning som jag tycker Kalle Kniivilä verkar ha lyckats utomordentligt bra att svara på, inte minst genom boken Landet som vaknade. Och när man får komma nära sanningen i sådant här kan i varje fall inte jag undvika att ständigt sitta med tårar i ögonen. Det finns inget annat alternativ än att hjälpa Ukraina så mycket det bara går. Någon annan slutsats kan jag inte förstå att man kan komma fram till!

I slutet finns förutom källförteckning även en förteckning med viktiga årtal i Ukrainas historia: Från Kievrus till Ryska imperiet, Revolution, Sovjetunionen, Självständighet.

En smakebit på søndag


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!