söndag 10 september 2023

Rädsla


"Rädsla kan ha olika former, tvärtemot vad många tror. Jag fick uppleva så många olika nyanser av rädsla att jag inte vet vilken som dominerade – allt mellan dödsskräck, när jag plötsligt kunde märka att jag inte ens andades, och molande ängslan. Men den rädsla som gick djupast var inte den man kände medan man blev torterad, utan de mentala efterdyningarna."

Sid. 35, kapitel 3; Rädslan; Helvetet på Paradisgatan, Stanislav Asejev

 

Bokbeskrivning (Bite the Bullet Press AB):

"Det som skedde på Isoleringen - så löd namnet på stället - var bortom allt förnuft, även för den som inte hade räknat med annat än våld och grymheter. Det har gått flera månader sedan jag blev fri, och jag frågar mig fortfarande om det verkligen hände...

Sommaren 2017 kidnappades den ukrainske journalisten och författaren Stanislav Asejev (f. 1989) från sitt hem av ryska styrkor. Hans brott: att rapportera om hur verkligheten ser ut under Rysslands ockupation. Hans dom: 15 års fängelse för påhittade anklagelser om bland annat spioneri.

I nästan tusen dagar – två och ett halvt års tid – hölls han fången i ett hemligt ryskt koncentrationsläger. På Isoleringen, fortfarande i bruk, blev brutal tortyr och förnedring vardag för Asejev och hans medfångar. Flera mördades.

Stanislav Asejev överlevde, lyckades bli frisläppt och dokumenterade trots traumat sina erfarenheter i The Torture Camp on Paradise Street, utgiven i Ukraina i december 2020 och sedan dess i en rad andra länder (USA, Baltikum m.fl. länder hösten 2022). I januari 2023 kommer även svenska läsare att få ta del av boken."


Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi även denna söndag bjuda på och ta del av smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

En smakebit på søndag 10/9


5 kommentarer:

  1. konstigt att han har klarat livhanken! det finns ju så många sätt att göra sig av med obekväma personer. kände inte till boken. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Den boken kände jag inte till. Inte heller historien. Känns som en viktig men jobbig bok-

    SvaraRadera
  3. Så många tragiska och grymma berättelser från Ukraina! Tar de aldrig slut? Jag har läst några och tror att det räcker för tillfället, Tack för smakbit

    SvaraRadera
  4. Det är bra att det finns människor som orkar skriva viktiga böcker.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!