lördag 23 september 2023

Bibliofobi


Varje lördag presenterar bloggen Mina skrivna ord Veckans mening. Avsikten är att lyfta fram en mening som fått oss att stanna upp. Meningen kan vara humoristisk, tänkvärd, träffsäker eller vadsomhelst.

Idag om tre månader är det dagen före dopparedagen, vilket också är en lördag. Men dagen idag är varm som en sommardag då man kan sitta ute med bok och fika. Fastnade vid följande väldigt korta mening ur En julsaga i Stowford av Anne Marie Ryan.


"Ett klassiskt fall av bibliofobi."


Alla dessa fobier! Tycker det verkar som om det inte bara behöver handla om sjuklighet numera, utan även framförd kritik eller ett enkelt ogillande för något kan få ändelsen -fobi kastat efter sig. Bibliofobi hade jag faktiskt inte hört talas om förut. Ska betyda "rädsla för böcker".

Fördjupade mig därefter i en lista på fobier och upptäckte "fobofobi", som ska betyda "rädsla för fobier". Så... om jag ogillar någons användande av fobi-anklagelser vid ogillande av något, betyder det då att jag drabbats av fobofobi? Att gilla precis allt, bara för att slippa bli anklagad för att ha någon fobi som egentligen inte finns men som man inte får ha, det går väl inte?

Islamofobi menade Turkiets president var en farlig trend i många länder, och att fortsätta med sådant skulle vara att "leka med elden". Kan inte låta bli att tänka på Salman Rushdie, Theo van Gogh, attentatet mot Charlie Hebdo, mordet på historieläraren Samuel Paty, o.s.v. ... Konsekvenser av att "leka med elden"? Den svenska regeringen "fördömer alla islamofobiska handlingar" skrev nyligen utrikesminister Tobias Billström i ett brev till de 57 islamiska regimerna. Vad menade han med det? Om jag säger/skriver att jag ogillar radikal islam eller politisk islam (d.v.s. islamism), betyder det då att det jag säger/skriver är en "islamofobisk handling", något som fördöms av Sveriges regering? Och precis som Sofie Löwenmark skriver här så kan listan göras lång på vad som kan vara islamofobiskt i Sverige, bl.a. stängningar av islamistiska skolor, LVU (lagen om vård av unga), terrorlagstiftning, kritik av slöjtvång för småflickor, svensk yttrandefrihet, och ja t.o.m. MSB (myndigheten för samhällsskydd ock beredskap) skulle då kunna anklagas för att vara islamofobiskt. Problem!

Min slutsats: Det här med fobier har blivit riktigt krångligt, och handlar tydligen inte längre om en slags sjuklighet som försvårar livet. Sen verkar det vara en tolkningsfråga vad som hör till det godkända att ogilla för att inte anklagas för fobi. Dessutom tycks det skifta från stund till annan vad det är fel respektive rätt att ogilla, det beror också på vilka som dömer.

Men hörrni, tur att man inte har bibliofobi ändå!😁


3 kommentarer:

  1. Gläds åt varje diagnos jag stöter på som jag känner mig rätt säker på att slippa ...

    SvaraRadera
  2. det är verkligen besvärligt med alla dessa fobier. det gäller att hålla tungan rätt i munnen!

    SvaraRadera
  3. Jag har inte islamofobi. Min motvilja mot islam är sakligt motiverad. Bibliofobi har jag då rakt inte. Hur kan man ha en sjuklig rädsla för böcker? Och fobofobi låter ju som ett skämt.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!