torsdag 7 september 2023

Bok att se fram emot: Utpost

 Dags för Helgfrågan i Mias bokhörna. Denna gång med frågan:

 

"
Vilken bok ser du framemot att läsa i höst?"


Vet jag precis!

Utpost: första boken av den ryske Metro 2033-författaren Dmitrij Gluchovskij, som numera alltså lever i exil, någonstans som troligen inte är Ryssland (Dmitrij Gluchovskij döms till åtta års fängelse | SVT Nyheter).

Utpost utspelar sig efter miljökatastrof och efter krig, ett förlorat krig. En samhällskollaps. Ryssland är i detta scenario ett minimerat rike, Moskoviet. Floden Volga utgör dess östra gräns och man vet inte vad som finns på andra sidan. Vid denna utpost håller en grupp människor vakt och bevakar en bro som försvinner i dimman mot det okända. Ingen har använt bron på årtionden, tills en dag...

Alltså, visst låter det spännande?!


6 kommentarer:

  1. Det låter jättespännande.

    SvaraRadera
  2. Gluchovskij är jag väldigt nyfiken på. samhällskollapser är inte mitt favoritämne, men den här låter lite spännande

    SvaraRadera
  3. Jag var inte heltänd på Metro 2033, men jag håller med om att den här boken låter spännande.

    SvaraRadera
  4. Verkar jättespännande. Har velat läsa dessa böcker ett tag nu.

    SvaraRadera
  5. Jag har också tänkt att läsa förfatatarens böcker någon gång, men det är svårt att få tiden att räcka till tyvärr.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!