söndag 25 december 2022

En smakebit på søndag: En saga


  "Jag frågade mr Bowditch om det var okej att sitta i hans stol och han sa självfallet. Jag erbjöd honom halva min macka och blev rätt lättad när han tackade nej - inget går upp mot Jersey Mike's.
   "Efter tabletten klockan sex kan jag kanske försöka med en kopp nudelsoppa. Kyckling. Vi får se."
   Jag frågade om han ville titta på nyheterna. Han skakade på huvudet. "Sätt på dem om du vill, men jag bryr mig sällan om att göra det. Namnen förändras men aldrig dumheterna."
   "Jag fattar inte att den fungerar. Tar inte rören slut?"
   "Jo, naturligtvis. Precis som C-batterierna i ficklampor tar slut. Eller de på nio volt i en transistorradio." Jag visste inte vad en transistorradio var men sa det inte. "Då sätter man i nya."
   "Var får ni tag i rören."
   "Jag köper dem från en firma som heter RetroFit i New Jersey, men de blir dyrare för varenda år eftersom tillgången minskar.""

Sid. 155-156; En saga av Stephen King

 

Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi även denna söndag bjuda på och ta del av smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

En smakebit på søndag 25/12



7 kommentarer:

  1. Jag fick den igår, men jag läser en annan King 🙂

    SvaraRadera
  2. King kanske kan skriva sagor...

    SvaraRadera
  3. jag brukar inte läsa King, men den här titeln blir jag lite nyfiken på. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. Någon gång ska jag återuppta bekantskapen med Mr King.

    SvaraRadera
  5. King verkar vara nya julsagoberättaren! Smakbiten ät lite kittlande. Tack för smakbit, god fortsättning

    SvaraRadera
  6. Ett tag sen jag läste King men har ju återvänt till författaren som vuxen så borde läsa något så jag inte tappar bort honom igen. Sist gick det decennier….Tack för smakbiten och ha en skön fortsättning på julen!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten! Är nyfiken på den.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!