söndag 21 januari 2024

Vad sa Eva Hamilton?




Den tidigare VD:n för SVT, Eva Hamilton, som sagt något av värde (otextat såklart), vad sa hon i det där klippet, något som alla vi svältfödda på klarspråk kastar oss över? Försökt så gott jag kan att tyda, trots avsaknad av undertexter, inte lätt men ville verkligen veta och att alla andra också ska få veta, även de som har svårt att höra (denna del av panelsamtalet avsåg riksdagsdebatten mellan Kristersson och Andersson om migrationen, där Andersson påstod att Socialdemokraterna alltid varit för en åtstramning):

"Det här är [ohörbart] olust [ohörbart] partierna står och beskyller varandra för den invandringspolitik som båda gemensamt har fört sedan början på 2000-talet. Och kanske ännu mer upprörd blir jag över Socialdemokraterna, för när dom nu [ohörbart] alltid varit för åtstramning [ohörbart] så är det så otroligt lätt att gå till källor och konstatera att alla gånger [ohörbart] Morgan Johansson blivit utskickad att tala om att folk har nazistsympatier för att dom har talat om en begränsad invandring. Så jag tycker det här ger mig... jag blir så ledsen, för det här ger mig en slags politikerförakt som jag vill absolut inte ha. [ohörbart] de tror inte vi kan läsa. Socialdemokraterna har kommit på att de ska göra det här [ohörbart] med partisekreteraren, med Morgan Johansson och med partiledaren själv. För mig är det ett missgrepp som är skamlöst."

Ungefär så, tror jag hon säger. Och det var ju ärligt, transparent och rakt på sak. Ovanligt för en SVT-anställd, även om det nu är en före detta sådan. Också Eva Hamilton:

"När vi sökte medarbetare till SVT var partiboken det viktigaste.  S, V eller MP var ett krav"

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!