torsdag 6 juli 2023

Sommar-tbr i moderna tider

Dags för Helgfrågan i Mias bokhörna. Häng med och svara på veckans fråga, länka ditt blogginlägg här.

"Har ni gjort någon sommar tbr? (tbr=to be read, alltså en läshög.)"


Har av vissa skäl tagit det lite lugnt med bokläsning senaste dagarna. Men snart är jag nog igång igen. Preliminär sommar-tbr (förutom pågående):

Sommaren 1985, John Ajvide Lindqvist. Köplats 17 av 6 ex., så möjligen hinner sommaren passera innan det blir min tur.

Ishjärta, Lars Wilderäng. Släpps om ungefär två veckor.

Ungernrevolten, Artur Szulc

Skymning i Amerika, Malin Ekman

Guide till spionernas och underrättelsetjänsternas Sverige, Wilhelm Agrell m.fl.

Kanske Den omhuldade islamisten, Magnus Sandelin. Om den kommer att finnas som bok, och inte bara som elektroniskt material såsom det verkar vara nu.

Hoppas få utrymme att läsa åtminstone Neuromancer ; kanske senare Count Zero ; Mona Lisa overdrive, William Gibson. AI-tider kräver även en sf-klassiker med AI. I verkliga livet: Ska bli väldigt intressant att se hur maskininlärning från upphovsrättsskyddat material kommer att hanteras. Borde väl rimligtvis vara olagligt? ("Författare lämnar in en stämningsansökan mot OpenAI för olagligt 'intagande' av sina böcker": Authors file a lawsuit against OpenAI for unlawfully ‘ingesting’ their books | Books | The Guardian)



 

"Case var den smartaste datatjuven av alla, innan han hamnade i onåd och fick nervsystemet utslaget. Men en ny uppdragsgivare ger honom en sista chans, och han ger sig ut efter en oöverträffad artificiell intelligens."

 



Just nu känns världen på alla möjliga sätt som Charlie Chaplin med ögonbindel i det här filmklippet (från Moderna tider):


Kanske delar de flesta den känslan, åtminstone i någon mån? Automatiskt blir nog tillvaron alltmer repressiv.


7 kommentarer:

  1. Den omhuldade islamisten låter som en bok som, om jag skulle läsa den, är tacksam för att jag äter blodtrycksdämpande medicin...

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del är omedvetna, vissa låtsas inte om att de är medvetna eller låter sig vilseledas. Men de flesta tror jag bara tiger och oroar sig, iakttar tyst vad som håller på att hända, vart vi är på väg. Vem som helst kan få högt blodtryck av situationen. ;)

      Radera
  2. Ekmans bok är jag intresserad av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan nog ge värdefulla förklaringar till sådant man upplever som ganska obegripligt.

      Radera
  3. En intressant tbr.

    SvaraRadera
  4. Neuromancer har jag i hyllan, om jag minns rätt. Men jag har inte läst den.

    SvaraRadera
  5. Neuromancer ligger här i hyllan och väntar.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!