torsdag 29 september 2022

Varför läser du böcker?

Rak, stark och stolt i september; årets slutgiltiga solrosrekord: 3.30 m. lång.🏆


Dags för Helgfrågan v. 39 i Mias bokhörna:


"Nu kommer en fråga som säkert låter jättedum men jag ställer den ändå: Varför läser du böcker?"


Finns väldigt många anledningar till varför man läser böcker. Var tid och var situation kan förstås styra vilka böcker man känner sig ha behov av att läsa. Böcker speglar tiden och olika livssituationer mer än vad journalistisk media gör, det mesta tillåts komma fram och bli synligt via böcker. Bara en sån frihetlig sak gör att böcker och författare är bland det absolut bästa som finns!❤



 

"PUTIN,
ett blodigt kommatecken i historieboken.
Att åstadkomma så mycket lidande
och till sig själv en plats
i helvetets skamvrå."

Sid. 59; Under Ukrainas blåa himmel, Bengt Berg




11 kommentarer:

  1. Svar
    1. Sorry, om svaret inte blev tydligt! Men ja, jag läser väl böcker för att det finns så många anledningar till det, bl.a. just för att så mycket kommer fram på det sättet, via böcker alltså.

      Radera
  2. Utvecklingen i Ukraina borde verkligen stimulera till läsning i en nisch där jag inte är så ofta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att läsa böcker kan väl vara ett sätt att bearbeta och försöka förstå sånt som sker? Likgiltighet känns liksom inte som något alternativ.

      Radera
  3. du besvarar väl dagens fråga. jag får lust att köpa Under Ukrainas blåa himmel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Poesiantologin "Under Ukrainas öppna himmel" skulle jag också gärna vilja läsa.

      Radera
  4. Jag önskar jag ville läsa den typen av litteratur men jag vill inte ha mer elände. Så jag läser deckare och feelgood.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är väl en hel del elände i deckare? ;)

      Radera
  5. gjort kort inlägg om båda böckerna:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2022/09/under-ukrainas-oppna-himmel.html

    SvaraRadera
  6. Det lät som en intressant diktsamling.

    SvaraRadera
  7. Är väldigt dålig på att läsa diktsamlingar. Men den är säkert jätteintressant.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!