söndag 14 april 2024

Gingerbread Biscuit

"Det blev ett uppehåll på nästan tre timmar på Dubais flygplats, innan de skulle borda planet till Johannesburg. Väntetiden tillbringade Maud med att äta en god linssoppa på en trevlig servering. Efteråt tog hon en kopp starkt arabiskt kaffe, som serverades i en liten kopp, obetydligt större än en fingerborg. Till kaffet beställde hon en assiett med några olika små bakverk. Kakorna var klibbiga av honung och socker, förutom en. Den låg förpackad i ett glansigt omslag, som det stod Gingerbread Biscuit på. Pepparkaka. Var det en eftergift till att det var juletid i kristna länder? Knappast, inte i ett strängt muslimskt land. Eller var det för att de internationella turisterna inte alltid uppskattade de söta arabiska småkakorna? Hon visste inte och brydde sig knappast. Pepparkakor var gott.
   När hon öppnade förpackningen steg välbekanta dofter upp mot hennes näsborrar. Med ett djupt andetag andades hon in ett potpurri av kryddor: kanel, ingefära, kryddnejlika.
   De starka juldofterna ... Minnet dök upp. Ett ganska färskt, faktiskt. Femton ... nej, fjorton år sedan. Det var tydligt att hennes hjärna hade bestämt sig för att rensa ut ett och annat undanträngt minne under den här resan."

Sid. 98; Äldre dam med mörka hemligheter, Helene Tursten

Del 2 i serien om Mordiska Maud. Möjligen ett perfekt tips för somliga som råkat ramla ner i en lässvacka. Synnerligen lättkonsumerad trevlig underhållning en regnig söndag, som idag.

Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi även denna söndag bjuda på och ta del av smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.





10 kommentarer:

  1. Anonym14 april

    Tack för smakbiten! Den kanske vore något för mig. Känner tyvärr en lässvacka på g...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket underligt. jag blev anonym. Cinnamon

      Radera
    2. Ja, vad konstigt, vet inte vad det beror på. Ska försöka undersöka hur det kan bli så.

      Radera
  2. Boken kände jag inte till, men Helene Tursten har jag läst deckare av.

    SvaraRadera
  3. Tursten är bekant även för mig fast jag inte läser deckargenren. Tack för smakbit, Dubai lockar för närvarande inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker inget muslimskt land lockar, någonsin. Det muslimska och islamistiska skrämmer mig något oerhört numera. Nutidens största hot i min mening.

      Radera
  4. Låter som en serie att prova. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  5. läste Tursten när hon var ny. nu hinner jag dåligt med på deckarfronten. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. Lättsamt är skönt ibland!

    SvaraRadera
  7. kul titel, tack för smakbiten.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!