Ad hominem-argument = Debattör som sätter fokus på en persons förmågor, påstådda avsikter o.s.v., istället för att fokusera på sakfrågan. Förlöjligande personangrepp istället för kritik kan då ha syftet att tysta en diskussion och göra andra rädda för att delta eller våga prata om vissa ämnen.
Argumentskapning = Att kapa och ändra en debatts riktning.
Auktoritetsargument = Argument där något menas vara sant bara för att någon auktoritet (gärna akademiker) sagt att det är så.
Bandwagoneffekt (Jump on the bandwagon) = Social likriktning som uppnås genom att människor lättare antar åsikter som de upplever att en majoritet har. Liksom att de har lättare för att lufta sina åsikter när sådana upplevs vara i majoritet i omgivningen. Exempel: Människors benägenhet att ge sitt stöd till de som ser ut att gå mot seger i en valundersökning.
Catfish = Person som har en falsk profil/konto, en s.k. "sockpuppet", på socialt nätverk i bedräglig avsikt eller i rent kriminellt syfte. Den falska profilen kan simulera ställningstaganden i onlinedebatter.
Cherry picking = Argumentering där utvalda fakta lyfts fram, medan annan fakta mörkas, beroende på vilken verklighetsbild man vill förmedla mer förenklad och ogrumlad för att uppnå det syfte man strävar efter. Att zooma in eller ut i en statistisk undersökning är säkert också effektivt, ett minus kan t.ex. göras till ett plus om man zoomar ut i en väljarstödsundersökning. Cherry picking är vanligt inom politiken och även inom forskningen. Finansiärer och mutor kan säkert ofta styra hur något förmedlas.
Deplatforming = Förhindrande och uteslutning av meningsmotståndare från att t.ex. delta i en debatt.
Folkets argument = Att framhålla att det som en majoritet av folket anser också är det helt sanna.
Gaslighta = När någon manipulerar dig genom förnekande av fakta eller spridande av felaktig information, och på så vis får dig att tvivla på ditt förstånd.
Gish gallop = En sort debatteknik där motståndaren bombarderas med massor av argument, ofta med tvivelaktiga källor och alternativa fakta.
Godwin's law = Långvariga diskussioner som urartar och blir alltmer osakliga, med större risk för personangrepp och jämförelser.
Halmgubbe (Straw man) = En slags argumentationsteknik med villfarelser, där motståndaren först tillskrivs ställningstaganden/åsikter denne inte står för, och sen argumenterar mot dessa, istället för de ställningstagande/åsikter motståndaren faktiskt har.
Lawfare = Då rättssystemet används för att tysta motståndare.
Papperstiger = Något ofarligt som beskrivs som farligt.
Politisk historierevisionism, = Ideologi, politiskt parti eller makthavare som skriver om historien för propaganda och för att passa avsedda syften.
Potemkinkulisser = Ljuga om sanningen. Visa upp en falsk förskönad verklighetsbild med syfte att dölja fel, brister och tabbar som makthavare inte vill ta på sig ansvar för att de begått, och som på så vis göms undan och mörkas med varierande framgång.
Grå propaganda = P. då källan är hemlig, anges vara neutral, men som egentligen tillhör motståndaren.
Vit propaganda = P. där den källa som anges stämmer.
Svart propaganda = P. då källa som anges menas vara en bundsförvant men egentligen hör till motståndare.
Skrämselpropaganda = P. med överdriven information, en maktdemonstration för att uppnå ett syfte mer effektivt; göra mottagaren rädd, undergiven och försvagad, bli styrd mot ett ställningstagande som utsändaren alltså strävar efter.
Quote mining = När citat tas ur sammanhang eller citeras felaktigt och används för att förstärka argumentation för en åsikt eller för avsiktlig desinformation. Kanske kan man kalla det Q.m. även vid felöversättningar för att uppnå ett avsett syfte (misstänkt Q.m.?: KD-ledarens ”100 skadade islamister” blir ”muslimer” i SR:s nyhet - DN.SE och ”Stämmer kusligt väl överens med den islamistiska offermyten” | SVT Nyheter).
#publicservice pic.twitter.com/eOtpQWJgl8
— Steget Efter (@StegetEfter) May 5, 2022
Red herring = Argumentation för att förvilla och avleda läsaren/åhöraren från det väsentliga i ett viktigt ämne.
Shills = Personer som skriver positiva recensioner mot betalning. S. kan vara troll som blir betalda för att skriva kommentarer på sociala medier.
Slippery slope (Snöbollseffekten) = Vilseledande argumentation där någon påstår att något oundvikligt kommer att inträffa om något annat införs, detta utan några som helst bevis för att det stämmer.
Trollfabrik = Organiserade och betalda nättroll med uppgift att sprida propaganda och desinformation på nätet. Ofta finansierade av stater och politiska partier för dold informationspåverkan. Syftar till att ge en skenbild av en stark opinion för något. Uppnå bandwagoneffekt kanske?
Tystnadsspiralen = Motsats till bandwagoneffekten. Människor som känner sig vara i minoritet med sina åsikter drar sig undan och håller tyst. Man varken vill eller vågar dryfta sin åsikt av oro för exkludering och utanförskap.
Whataboutism = Istället för att bemöta kritik flytta fokus till att hitta fel och brister hos motståndaren eller andra antagonister.
Diktatur: Håll käften!
Demokrati: Fortsätt prata!
Mycket av detta pågår just nu. Vissa som säger sig vara toleranta mot alla, visar sig sedan i praktiken själva utesluta andra på grund av deras åsikter.
SvaraRadera