söndag 3 mars 2019

En smakebit på søndag: Dryader och Demoner


Den här söndagen är det bokbloggen Flukten fra virkeligheten som återigen håller i smakbitarna. Genom dessa små textcitat hämtade från böckerna vi läser blir det bra boktips varje söndag.

Eftersom den bok jag läser just nu inte ens är tryckt än, så plockar jag fram en annan som lästes ut igår. Smakbit hämtas ur Dryader och Demoner av Mattias Lönnebo. En mycket bra bok för rekommenderad läsålder 12-15 år. Denna roliga och äventyrliga fantasy visade sig vara en må-bra-bok (på riktigt!), en sån som sprider välbehövlig värme när det blåser allt kallare i en hårdare värld. Fin inuti såväl som utanpå. Sidan 242:



  "Han såg på flaskan med de dyrbara dropparna han så mödosamt hade utvunnit. Ingredienserna var mer exotiska och ovanliga än vad man skulle kunna tänka sig. De hade renats med svaveleld och kvicksilverbad. Och det som fanns kvar var ett elixir som säkert hade mirakulösa egenskaper. Det påstods att det skulle kunna bota sjukdomar, förvandla bly till guld och göra den som drack elixiret ung igen.
   Han gick ännu ett varv kring bordet och släppte inte kristallflaskan med blicken.
   Men han hade svårt att bestämma sig. Skulle han använda det själv, eller skulle han sälja?"



Bokbeskrivning (hämtad från bokus):

"Vi får möta magikern Sartek och dryaden Molnlätt; Krigarna Grang och den skönsjungande Varga; jägaren Triva och prinsessan Iba. Dessutom ansluter sig en ny medlem till äventyrarna, den unge Cadi. Deras samarbetsförmåga och mod prövas i fem sammanflätade actionfyllda och humoristiska äventyr."

"Helt strålande fantasyläsning!
Betyg: 5 av 5."
Kerstin Hagstrand-Velicu: BTJ

"Spännande äventyr med charmiga karaktärer och en rejäl dos humor!"
Oskar Källner

Rätt bok i rätt tid. Som barn hade jag fullkomligt älskat en bok som denna, och faktiskt tycks det hålla i sig det där. Ännu en fördel med att bokblogga, hade aldrig kommit på tanken att läsa en barn- och ungdomsbok i vuxen ålder annars.


Andras smakbitar kan man idag finna här


12 kommentarer:

  1. Mattias Lönnebo har jag läst någon novell av, om jag inte minns alldeles fel så tyckte jag om den, mycket.

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten. Hade passat barnen kanske som yngre.
    Jag har helt fastnat i "smoothieträsket"...

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst något av författaren men boken låter onekligen bra. Kan testa smoothien.

    SvaraRadera
  4. Tja, vem vet, kanske smoothien också ger evig ungdom?

    SvaraRadera
  5. Låter som något som verkligen kan få unga att läsa! Det blir svårare och svårare att locka dem ifrån sina skärmar och dataspel....tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
  6. Håller med Paula här ovan. Tack för smakbiten och smothietipset, har inte testat att göra någon men kanske skulle prova denna? ;)

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset om lite fantasy som man kan läsa.

    SvaraRadera
  8. tack för smakbiten, jag gör ofta smoothie, alg har jag köpt i fiskaffären, chilismaksatt.

    SvaraRadera
  9. Har inte läst något av den författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Smoothien ser god ut! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. jag gillar flickans frisyr. känner igen författarnamnet. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  12. Det er bra med nye fantasybøker for barn. Det savnet jeg da jeg vokste opp. (Men jeg tar det litt igjen nå) :-)
    Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!