måndag 5 oktober 2020

"Effekten av Susan" av Peter Høeg

Effekten av Susan av Peter Høeg. Norstedts förlag. Översättare: Ninni Holmqvist. Antal sidor: 341. Utgivningsdatum: 2015-08-24 (originaltitel publicerad 2014). ISBN: 9789113066585 (inbunden), 9789113074061 (pocket).

Lånade boken (inbunden) på bibliotek, SAB: Hce.


Såklart kan jag inte efter bara två lästa böcker (tidigare föregående månad Genom dina ögon) avgöra om detta kommer att bli en favoritförfattare för mig, men tror verkligen det. Lyckligtvis verkar många titlar finnas att tillgå på biblioteket. Något att se fram emot.

Handlingen utspelar sig förstås i Danmark och Köpenhamn. Huvudkaraktären och jag-berättaren Susan, som är världsberömd fysiker, har en väldigt speciell förmåga, en slags effekt på andra människor så de öppnar sig direkt och öppenhjärtigt för henne (ibland överrumplande även för dem själva). Detta faktum har Susan dessvärre utnyttjat på ett sätt som försatt henne i en situation där hon riskerar fängelsestraff. Men så uppstår en utväg, kan hon bara få fram topphemlig information om något som kallas Framtidskommissionen så kan hon gå fri. Nu visar det sig dessvärre att detta får oväntade konsekvenser, inte bara för Susan själv utan för hela hennes dysfunktionella familj, som var och en på sitt håll även de trasslat in sig i allvarliga problem.

Intressanta och ytterst oberäkneliga personer träder fram i den här romanen. Oerhört originell familj i fokus: Susan med make Laban och deras två 16-åriga barn, tvillingarna Thit och Harald. Jag kan inte avgöra vad som är verklighetstroget eller ges fiktiva friheter när det gäller miljöbeskrivningarna, eftersom jag nästan inte alls känner till Danmark (ett kort besök på 70-talet som barn räknas ju liksom inte), men allt blir väldigt levande för mig när jag läser, både det historiska och det samtida (eller rent futuristiska), oavsett om det är reellt eller imaginärt.

Hursomhelst är det en härligt säregen historia som tänjer på verkligheten vad gäller (kvasi)vetenskap, tid och medvetande; en kuslig mystik som delvis blir till ren fantastik. Nej, det är inte konstigt att jag gillar detta spännande och roande äventyr. Vibbar av climate fiction/science fiction (här en värld på tröskeln till ett SHTF-scenario i brännpunkten) tilltalar mig så gott som alltid. Samhällskritiken finns med i hög grad - oerhört skärpt, oerhört träffsäker - och ja, det gör mig förstås helt såld. Om jag ska hitta en jämförelse får det bli något spekulativt à la Margaret Atwood. Handlingen/intrigen byggs upp proffsigt, bit för bit, helhetsbilden växer vartefter man läser, för att mynna ut i något riktigt spektakulärt. Förutsägelser om framtiden, konspirationer med politiska och ekonomiska intressen som ger näring åt en dold plan. Humor och allvar kombineras magnifikt i detta "innan-katastrofen-scenario". Även ett pikant angenämt avslut. Helt enkelt njutbart. Låt Høeg ge er en profetia. Och hey! Här har konspirationsteoretikern en sann inspirationskälla av klass (ironi).

På minussidan: I mitt tycke var det alldeles på tok för många sidohistorier, för mycket "all over the place" på något sätt. Måste jag verkligen veta allt om alla relationsdrama, familjeskildringar, tillbakablickar, vardagsbestyr med matlagning, o.s.v.? Det broderas ut så man känner sig smått frustrerad och överbelastad emellanåt.

Och som sagt, jag vill bara läsa mer av Peter Høeg.


1 kommentar:

  1. Allting växer av Lyra Koliär bra och läskig, så vill man inte ha det.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!