torsdag 2 maj 2024

Köpa bok?

Dags för Helgfrågan i Mias bokhörna. Denna gång med frågan:

"Vad får dig att köpa en bok? (Jag menar man kan låna på bibblan istället, men varför äga)"

Nu är det ju på så vis att jag inte köper böcker längre. Men då jag gjorde det förut så handlade det ofta om böcker som det fanns möjlighet att läsa om (t.ex. klassiker) eller facklitteratur, uppslagsböcker, o.dyl..

Såsom det blivit nu skulle jag nog vilja köpa böcker som inte finns på biblioteket, vissa författares böcker städas bort eller har upphört införskaffats (märkte att detta började tillta för en ca 4-5 år sedan), kanske för att författarna anses vara kontroversiella. Ett otyg är det, denna ängslighet, politiska korrekthet och wokeism.

Cancelkulturen är en tystande glädjedödare, humorbegränsande, beskär fria tankar och kväser ibland obekväma sanningar. Så varför ska vi fortsätta att ha en sån?


7 kommentarer:

  1. gillar hitta böcker som är värda en omläsning

    SvaraRadera
  2. Om man ska hitta nån ursäkt för bibliotekens utrensningar kan det kanske handlar om att det kommer ut så otroligt mycket böcker nu för tiden??? Troligen helt omöjligt att ha "full sortering". Men visst kan man bli både arg och ledsen när någon bestämt att en viss bok är "olämplig" - på suddiga grunder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sen kan man ju se att det är vissa författares böcker som man helt slutat införskaffa, trots att de tagit in deras böcker (och påbörjade bokserier) tidigare, innan 2020, det hände något där och då, vad vet jag inte, men det kom i samband med woke-vågen som sköljde in även i biblioteken, så jag gör den kopplingen. Kanske fel, men vad skulle det annars bero på? Att det skulle vara minskade mediaanslag som skulle vara orsaken tror jag inte på, för det är så tydligt selektivt bortfall.

      Radera
  3. det är ju inte precis så att bibliotekens mediaanslag växer. tvärtom. någonstans måste de säga nej. men det går kanske att låna in från annat håll? vad är wokeism?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vad jag kallar det där "woke" och all den galenskap som sorteras under begreppet. Och då ser jag verkligen inte -ism som vetenskap utan som verklighetsfrånvänd ideologi/idésystem. Våra bibliotek verkar lägga en stor del av sina utgifter på just woke-relaterat, idiotiskt om du frågar mig. Biblioteken borde väl i första hand satsa på böcker och läsning, inte woke-certifieringar och woke-aktiviteter som dragqueens och sånt trams? Och jo, jag är anti-woke, förhoppningsvis inser alltfler det galna med den där sektliknande rörelsen som bara förstärker cancelkulturen.

      Radera
  4. Jag har också funderat på att sluta köpa böcker, men mina favoritförfattare kan jag inte låta bli.

    SvaraRadera
  5. Man behöver inte äga alla men en del vill man äga

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!