söndag 17 januari 2021

En smakebit på søndag: Stjärnskaparen

På söndagarna har vi möjligheten att dela med oss av vad vi läser (eller har läst), ett kort utdrag ur böckerna som boktips. Fler länkar till smakbitar finns idag här.

Smakbiten hämtas från sidan 47 i Stjärnskaparen av Olaf Stapledon.


 

"I Bvalltus värld, liksom i vår egen, kontrollerades nästan alla viktiga produktionsmedel, nästan alla jordegendomar, gruvor, järnvägar och skepp i vinstsyfte av en liten minoritet inom befolkningen. Sådana priviligierade personer kunde tvinga massorna att arbeta för dem genom att hota med svält. Den tragiska fars som fanns inbyggd i ett sådant system kunde redan anas. Ägarna riktade i högre och högre grad arbetarnas energi mot att producera mer produktionsmedel, i stället för att fylla det individuella livets behov. Maskineri kunde nämligen ge ägarna vinster; bröd kunde inte göra det. När maskin mer och mer började konkurrera med maskin sjönk vinsterna, och därmed lönerna, och därmed efterfrågan på varor. Osålda varor förstördes, trots att magar var tomma och kroppar oklädda. Arbetslöshet, oroligheter och hårt förtryck ökade medan det ekonomiska systemet föll sönder."



Stjärnskaparen lär vara en av de fåtal science fiction-romaner som blivit "allmänt accepterade i litterära kretsar" (enligt efterordet). Är på så vis kanske en klassiker som kan intressera de som normalt inte läser denna klart underskattade genre (för mig är det väldigt normalt, men det har ni nog upptäckt!😊).


24 kommentarer:

  1. Var tvungen att kolla upp boken på länken och jag blir lite nyfiken när det såt att författare som Arthur C. Clarke, Stanislaw Lem har blivit influerade av den. Dem läste jag ju mycket i min ungdom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag du ska läsa denna också.

      Radera
  2. Den boken kände jag inte alls till. Men å andra siden är min kunskap om genren kanske inte så stor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker ändå det verkar som om genren blivit mer läst även i Sverige, men inte så mycket som den borde vara värd tyvärr.

      Radera
  3. Jeg hadde heller ikke hørt om denne boken, men jeg ser jo at den er velkjent. Den er ikke oversatt til norsk og det er kanskje grunnen. Selv om jeg leser mye engelsk fantasy og sci-fi.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läser du mycket science fiction bör du läsa denna! :)

      Radera
  4. Jag har skrivit upp den på läslistan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten! Det är kanske science fiction, men låter som i västvärlden i dag, där företag hellre slänger osålda varor än ger dem till behövande, eftersom det gäller att hålla igång efterfrågan för att nå maximalt möjlig vinst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får ha i åtanke tiden då boken skrevs, då blir det extra intressant. Även ur ett nutidsperspektiv.

      Radera
  6. utkom 1937, inte illa att den överlevt. Så ska en riktig scifi-bok funka" Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har helt klart överlevt. Konstigt att man inte vetat om boken förrän nu då den blivit nyöversatt.

      Radera
  7. jag trodde verkligen att boken var mera nutida och inte 83 år gammal. en riktig klassiker, tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen värd en nyöversättning. Kommer rätt i tiden också. Mycket tänkvärt.

      Radera
  8. Tack för smakbiten!
    Tror inte den är något för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod. För mig passar den perfekt! :)

      Radera
  9. Jag kände inte alls till den, men när jag läste om den på länken blev jag väldigt intresserad! Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen! Den är verkligen intressant, ur fler perspektiv.

      Radera
  10. Jag har inte hört om den här boken heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att gamla klassiker blir nyöversatta och på så vis får förnyad uppmärksamhet. Denna är absolut värd det.

      Radera
  11. Svar
    1. Javisst är det fint! Passar så bra till min bloggbakgrund också. ;)

      Radera
  12. trodde först den var ny, spännande med klassiker fast jag inte kände till den ;) väldigt fint omslag. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyöversatt och nyligen återutgiven klassiker, ursprungligen alltså från 1937. Det dåtida världsläget går igenom på ett påtagligt sätt, dessutom väcker det tankar om tendenser i nuet. Riktigt fascinerande... och lite kusligt på något sätt.

      Radera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!