söndag 10 februari 2019

En smakebit på søndag: Vi gör ingen stor sak av det här


Den här söndagen är det Astrid Terese med bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker som förestår En smakebit på søndag. Mari och Astrid Terese turas om varannan helg att stå som värdinnor för dessa smakbitar som vi hämtar från böckerna vi läser. På så vis blir det fina boktips varje söndag.

Hämtar idag smakbit ur Vi gör ingen stor sak av det här : Samlade absurda betraktelser av Anders Tempelman. "Medmänniskan", sid. 24-25:

"Jag åker tunnelbanan på morgonen, omgiven av folk som stirrar katatoniskt i sina mobiltelefoner. När tåget stannar vid Gamla stan tittar de yrvaket upp, lite sökande för att sen omärkligt ta rygg på mig. De ser att jag har blicken mot horisonten och går med bestämda steg mot ännu ett framgångsrikt möte. De liksom lägger sig i mitt vinddrag och låter mig lotsa dem uppför trappor, över gator och torg samtidigt som de är helt konsumerade av sin skärm. Ibland flackar de hastigt upp med blicken och konstaterar att de är på rätt väg. Det är subtilt, men det är uppenbart att jag är deras ledarhund. Jag leder dem välvilligt, som Moses tänker jag, och söker samtidigt efter lämpligt hinder. Det kan vara järnstolpar, hundbajs, vägarbeten, öppna brunnslock, papperskorgar, cyklar, hundar och tiggare. Planen är att leda dem rakt in i hindret för att se om de upptäcker det innan det är för sent. Om den här typen av pedagogik är fostrande eller inte är fortfarande oklart, men det skänker mig en viss glädje att vända mig om efter att någon gått in i en container och fråga om det gick bra, kanske erbjuda en näsduk för att stoppa blodflödet. Erbjuda tips om var man kan fixa även det mest söndertrasade knä, med grafitstänger och stålskruv.
   Såhär håller jag på. Min godhet är gränslös."

Läs mer om boken här (Lava Förlag). Rolig bok? Ja!👍

Nu blev det iofs två smakbitar här idag, en bildvariant från sidan jag just nu befinner mig (sid. 96-97), och en i text hämtad från ett snäpp tidigare i boken. Kunde dock inte undvara er varken den ena eller andra.

Vad gäller bildvarianten är det här med "influencer" något man kanske stött på. Fick mig att fundera, igen.

Vill vi verkligen kallas influencers vi bokbloggare? Böcker är ju inget bling-bling som du måste posera med på selfies, inget som nödvändigtvis måste köpas utan går att låna på biblioteken i de flesta fall (trots köplänkarna i blogginläggen). Som tur är! För visst får man en viss känsla av att ordet kan innebära just "dold reklam med muta som ersättningsmodell", i vissa fall. Skulle det då vara så att man är fullständigt ärlig om vad man personligen tycker i recensionerna kanske det inte faller i god jord hos förlagen? Men förljugenhet ger mig någon slags mental skoskav i längden om jag tvingas till det, av typ falsk lojalitet. Ibland kan ju till och med en favoritförfattare ha skrivit en roman/novell man inte alls gillar. Dessutom kan det jag ogillar vara exakt det som någon annan tokgillar, och då blir kritiken något som lockar läsare ändå... ju.

Summan av kardemumman blir för mig att ärlighet varar längst och ger minst "skav", så nej, någon influencer på det sättet blir jag nog aldrig som bokbloggare.😜

Vad tycker ni?


Andras smakbitar hittar vi länkar till här



17 kommentarer:

  1. Bokbloggare som influencers är att använda ordet i sin bästa betydelse, tycker jag :) För visst påverkar vi, jag behöver ju inte gå längre än till mig själv för att veta att det är sant. Det viktiga är ju bara att hitta de där som man kan lite på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant, då använder vi ordet i dess bästa betydelse, med bokbloggaren som typexempel. För att påverka/inspirera folk att läsa böcker är ju precis vad vi vill. Det kan man lita på! :)

      Radera
  2. Den här har jag i hyllan. Har läst delar av den. Mycket rolig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, mycket rolig. Korta berättelser som går att läsa lite hursomhelst när man har lust.

      Radera
  3. Det beror ju på vad man lägger i ordet influencer. Jag blev kallad det av en kollega när jag berättade om bloggen. I någon mån påverkar vi ju precis som du säger, även om man skriver en negativ recension. Jag tänker på det när jag får en bok av en favoritförfattare som jag träffat. Det är de värsta recensionerna att skriva... Men som jag förstått det så får man också betalt för att skriva om produkterna när man är influencer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, lite som "affiliate" då alltså? Så många nya begrepp man inte riktigt fått kläm på. Tja-a, betalt får man ju knappast, förutom själva boken då alltså när det gäller recex. Håller med dig ang. att de värsta recensionerna att skriva är just sådana där man måste föra fram negativa åsikter, trots att det gäller en bok skriven av favoritförfattare. Tyvärr händer det, men oj vilken tid det tar innan man knåpat färdigt en sån text... ;)

      Radera
  4. Jag brukar undvika böcker som ska vara "roliga" för humor är så individuellt och det som många tycker är roligt brukar ofta inte vara det för mig. Men den där har jag läst och den tyckte jag var riktigt rolig. Tack för smakbiten! Jag har nog hittills fått nästan bara positiva reaktioner både från förlag och författare på negativa recensioner (mycket hänger ju på hur man uttrycker sig) så det upplever jag inte som ett problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte heller fått några negativa reaktioner (av förlag eller författare) på recensioner där man inte är odelat positiv till allt. Konstruktiv kritik framfört på ett bra sätt kan ju vara något utvecklande.

      Radera
  5. roligt är svårt, läskigt omslag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, omslaget var knappast det som lockade med denna.

      Radera
  6. Håller med om att humor är en svår genre, men visst log jag åt smakbiten! Jag är ingen influencer men jag har ju ingen renodlad bokblogg utan en personlig blogg med inslag av böcker. Jag gillar iaf att få tips om böcker trots att jag helt och hållet nyttjar biblioteket som min leverantör, köper inte längre några böcker. Tack för smakbit och ha en skön avkopplande söndag! Själv är min uppmärksamhet dels här vid datorn men också vid tevenoch dagens skidtävlingar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst påverkar vi säkert med det vi skriver om böcker och läsning på våra bloggar, men jag har nog ändå svårt att associera det till begreppet "influencer", oavsett om det gäller böcker från bibblan eller recensionsexemplar från förlag eller författare.

      Radera
  7. egendomligt omslag på rolig bok. har svårt med roliga böcker. "roligt" är så individuellt. den här boken kände jag i alla fall inte till. så tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart individuellt med humor, men testar man inte så kan man ju inte veta om det funkar. Kan ju i varje fall erkänna att det knappast var bokomslaget på denna som lockade. ;)

      Radera
  8. Jag har först nu på sistone fattat innebörden av influencer, jag trodde mer att det bara var lite större bloggare som har många följare vilka ansågs vara influencer. Tror inte jag påverkar så där himla många med mina åsikter kring böcker...

    SvaraRadera
  9. Det var en rolig smakbit. Mycket speciellt omslag. Det är väl Tomas Tvivlaren som får känna på den uppståndne Jesu sår.

    Influencer? Vet inte om jag vill kallas för det. Det får mig att tänka på människor med alltför höga tankar om sig själva som skriver om smink. Jag bokbloggar för att det är kul.

    SvaraRadera
  10. Det var en kul smakebit.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!